De Tesla Model Y is de meest ingeschreven wagen van 2023 in België en Vlaanderen tot nog toe
Pascal Bachelet / BSIP

Voor het eerst meer elektrische dan dieselwagens ingeschreven in EU, maar benzinewagen blijft de populairste

Er zijn dit jaar voor het eerst meer nieuwe elektrische dan dieselwagens ingeschreven in de Europese Unie. Dat blijkt uit cijfers van de sectorkoepel ACEA. Ook in ons land is de elektrische wagen de dieselwagen voorbijgestoken. In de eerste 9 maanden van 2023 werden bijna dubbel zoveel elektrische wagens (68.696) ingeschreven als dieselwagens (35.055). De benzinewagen blijft wel de populairste, zeker bij particulieren.

In de periode van januari tot en met oktober werden in de Europese Unie 1,23 miljoen volledig elektrische wagens ingeschreven, tegenover 1,22 miljoen dieselwagens. Het aandeel volledig elektrische wagens (14 procent) overstijgt daarmee voor het eerst het aandeel dieselwagens (13,9 procent).

De benzinewagen blijft wel autoritair leider (35,6 procent) en ook de zelfopladende hybridewagens doen het in Europa nog steeds beter (25,5 procent) dan de volledig elektrische. 

Hoe zit het in België?

In België zit elektrisch rijden al iets langer in de lift. In 2022 had de elektrische wagen de dieselwagen al bijna ingehaald, en die trend heeft zich stevig doorgezet. In de eerste 9 maanden van dit jaar werden bijna dubbel zoveel elektrische wagens (68.696) ingeschreven als dieselwagens (35.055). Goed voor marktaandelen van respectievelijk 18,3 en 9,3 procent. Ook bij ons blijft de benzinewagen ruimschoots de populairste (43,7 procent). 

Een opvallend verschil tussen de Belgische en de Europese cijfers. Bij ons staat de plug-in hybride op de tweede plek qua populariteit (tussen de benzinewagen en de elektrische wagen), in Europa is de tweede plaats weggelegd voor de zelfopladende hybridewagen.

Elektrische revolutie

De elektrische wagen doet het dus bijzonder goed in België. Het aandeel ingeschreven elektrische wagens stijgt ook aanzienlijk jaar na jaar. Vorig jaar ging het nog om zo'n 10 procent van de nieuwe wagens, en in 2020 nog om 3,5 procent.

Volgens automobielfederatie Febiac zou 2023 wel eens herinnerd kunnen worden als het jaar waarin de geëlektrificeerde aandrijvingen de nieuwe automarkt in ons land definitief overneemt. Want, hoewel er nog een kwartaal te gaan is, laten de cijfers voor de eerste 9 maanden van 2023 weinig ruimte voor twijfel: bijna de helft (46,2 procent) van de nieuwe ingeschreven auto's is nu geëlektrificeerd (elektrisch of hybride).

De elektrische revolutie zien we ook in de keuze van de nieuwe wagens. Het populairste model dat tussen 1 januari en 30 september werd ingeschreven in België en in Vlaanderen, is een 100 procent elektrische auto: de Tesla Model Y.

Top 5 ingeschreven wagens in Vlaanderen (in 2023):

  1. Tesla Model Y
  2. Volvo XC 40
  3. BMW X1
  4. Mini Cooper
  5. Volkswagen Golf

Particulier blijft nog steeds achter

Een grote kanttekening bij de cijfers: de populariteit van de elektrische wagens situeert zich vooral in de bedrijven, die fiscaal worden aangemoedigd om te investeren in een groener wagenpark. Meer dan 90 procent van de elektrische wagens en plug-in hybrides die in ons land worden ingeschreven, worden ingeschreven door bedrijven of zelfstandigen.

De particulier, die tot nog toe geen grote stimulansen kreeg om de omschakeling naar elektrisch te maken, blijft achter. Die kiest, net zoals de rest van de EU, voor een benzinewagen (67,7 procent) of een zelfopladende hybridewagen (13,6 procent). 

Vanaf volgend jaar voert de Vlaamse regering wel een premie in voor wie een elektrische wagen koopt die maximaal 40.000 euro kost. Voor nieuwe wagens bedraagt de premie volgend jaar 5.000 euro, voor tweedehands auto's 3.000 euro. Febiac reageerde bij de aankondiging van die premie enthousiast en hoopt dat ze heel wat mensen zal overtuigen toch elektrisch te gaan rijden.

Meest gelezen