Videospeler inladen...

Maakt Disney grote comeback met "Wish" of is dat wishful thinking?

De nieuwe film "Wish" van Disney is deze week in de bioscoop te zien. Het is de film die de honderdste verjaardag van de filmstudio kleur moet geven. Filmjournalist en Disney-kenner Robin Broos heeft de film gezien en heeft ervan genoten, "dat is al veel in deze Disney-tijden". Hij legt in "VRT NWS Laat" uit waarom.

"Wish" gaat over het koninkrijk Rosas waar koning Magnifico regeert. Hij kan wensen in vervulling laten gaan, maar is die koning zo zuiver op de graat? Dat zoekt Asha uit. In de tekenfilm worden nieuwe computertechnologieën gecombineerd met ouderwetse waterverftekeningen.

Nog voor de film in de zalen was, kreeg Disney kritiek, zegt Broos. "Het is een compromissenfilm geworden, het logische vervolg van de afgelopen 15 jaar waarbij Disney heel erg de progressieve kaart probeert te trekken. Je voelt dat ze zoveel mogelijk vakjes willen afvinken, ten koste van het narratief."

(R)evolutie

"Ze proberen fouten van het verleden recht te zetten", zegt Broos. "Dat voel je heel hard in de remakes van de tekenfilms." Soms is dat te extreem, vindt Broos. "Als je een film opnieuw maakt, neem je eigenlijk weinig risico, je weet dat het verhaal werkt, maar ze willen er te veel nieuwe dingen instoppen."

Broos geeft het voorbeeld van de remake van "Beauty and the Beast". "Plots woont Belle in een heel divers dorp, al speelt de film zich af in de late middeleeuwen. Tot daaraan toe, maar de slinger kan wel echt doorslaan. Kijk naar de remake van "The Little Mermaid", het is ontzettend tof dat Ariel een kleurtje heeft, maar wanneer Triton zijn dochters uitnodigt voor een familiereünie, merk je dat die dochters uit een ander werelddeel lijken te komen. Dan vraag ik mij af: hoe zit de biologie bij zeemeerminnen in elkaar?"

BEKIJK - Een interview met de makers van "Wish":

Videospeler inladen...

Op twee benen hinken

Volgens Broos is Disney naar Amerikaanse normen veel te woke geworden. "Dat is een berekend risico. Ze hebben onderzocht of een divers doelpubliek fortuinlijk genoeg is om ticketjes te kopen voor de films en vooral voor de pretparken, want daar ligt het echte geld."

Ze staan daarbij ook lijnrecht tegen de conservatieve gouverneur van Florida, de staat waar Disney het meest aantal parken heeft. "Disney had daar betere belastingvoorwaarden omdat ze in de staat veel mensen tewerkstellen, maar dat voordeel is ingetrokken." Reden? Disney heeft zich uitgesproken over de "Don't Say Gay Bill", nieuwe wetten die homoseksualiteit onbespreekbaar maken in lagere scholen.

Het zou mij verbazen als Elsa plots lesbisch of biseksueel zou zijn

Naar Europese normen is Disney niet progressief genoeg. "Er is nog altijd geen relevante Disney-film gemaakt met een personage uit de LGBTQ-community. "Frozen 3" en "Frozen 4 "zijn aangekondigd, maar het zou mij verbazen als Elsa plots lesbisch of biseksueel zou zijn." Naar Amerikaanse normen gaat het dus veel te snel, naar onze normen veel te traag. "En dat merk je aan de films", zegt Broos.

Kasboek

De Disney-films staan niet op de eerste plaats in het verdienmodel van het bedrijf. "Ze hebben die films wel nodig voor de franchises. Vandaar dat er een derde of vierde "Frozen"-film komt, om de personages in leven te houden. Daardoor kunnen ze merchandise verkopen en kunnen die personages in de parken blijven rondlopen. Het zijn vooral de parken die het meeste opbrengen."

Aan Disney+, het streamingplatform, hebben ze zich ook wat mispakt, zegt Broos. "In plaats van hun content aan te bieden aan andere streamers, zijn ze zelf met een platform begonnen. Ze hebben daardoor heel veel moeten aankopen om zoveel mogelijk aan te bieden. En dat brengt niet genoeg op."

BEKIJK - Het volledige gesprek met Disney-kenner en filmjournalist Robin Broos in "VRT NWS Laat":

Videospeler inladen...

Meest gelezen