Let op als je gaat shoppen: nog geen kwart van de Black Friday-aanbiedingen zijn echt koopjes

© AP

Als we de reclamefolders mogen geloven, is het nu het moment om te kopen. Maar let op als je gaat shoppen of online bestelt. Uit een onderzoek van Testaankoop blijkt dat minder dan een kwart van alle Black Friday-aanbiedingen echte koopjes zijn.

Thierry Goeman

Zoals elk jaar bekeek consumentenorganisatie Testaankoop of consumenten tijdens Black Friday goede deals kunnen krijgen, via het platform Rate My Deal. “Een goede deal is dan een aanbod voor een product dat een goede score heeft behaald op de kwaliteitstesten en waarvan de prijs maximaal 1 procent hoger ligt dan de gemiddelde laagste prijs van de voorbije 12 maanden. Minder dan een kwart van alle deals die Testaankoop in deze periode detecteert, voldoet daaraan”, zegt Laura Clays van Testaankoop.

LEES OOK. Als zelfs de pintjes zwart worden: Black Friday doet letterlijk overál uw centen rollen

Vorig jaar kwamen de eerste kortingen zo’n tien dagen voor Black Friday piepen, nu zag Testaankoop al op vrijdag 10 november een eerste grote sprong in het aantal ‘goede deals’. Twee weken voor de eigenlijke kortingsdag detecteerde Rate My Deal al opvallend lage prijzen in heel wat productcategorieën. En het aantal goede aanbiedingen stijgt alleen maar. Afgaand op de evolutie van vorig jaar is Black Friday zelf nog altijd hét moment om toe te slaan. Op de tweede plaats: Cyber Monday, de maandag erop.

LEES OOK. Na Black Friday komt er nieuwe trend overgewaaid uit buitenland, maar zijn de kortingen echt interessant?

Maar consumenten moeten wel opletten, waarschuwt de consumentenorganisatie. Van de bijna 18.000 deals die Testaankoop volgt, zijn er maar een goeie 4.200 die aan de criteria voor een goede deal voldoen. Dat is niet eens een kwart.

“Iets kopen dat je niet nodig hebt, of dat van een slechte kwaliteit is, is altijd een slechte deal, zelfs aan 70% korting”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Maar wie deze periode een product wil kopen dat hij echt nodig heeft, kan wel een goede deal vinden”.

LEES OOK. Zo doe je de beste deals op Black Friday: “Maak op voorhand foto’s of screenshots”

Voor die goede deals zal je vooral tussen de tv’s moeten kijken. 17% van alle goede deals is in die productcategorie te vinden. Verrassend is vooral dat ook de printers (11% van de goede deals) dit jaar vaak terugkomen in de lijsten met goede aanbiedingen, gevolgd door de smartphones (7%). Traditioneel doen ook de hoofdtelefoons (6%) het zeer goed. (lees verder onder de foto)

Wie een goede deal wilt doen, zal vooral bij de TV’s moeten gaan kijken.© AP

Wie niet zozeer op zoek is naar veel deals, maar vooral naar hoge deals, kan terecht bij de robotstofzuigers. De gemiddelde promo die het platform Rate My Deal vaststelde, was bijna 24%. Microgolfovens dalen gemiddeld 23% in prijs, hoofdtelefoons 20%. Hierbij moet wel worden gezegd dat het gaat om de korting die de winkels zelf voorstellen.

Testaankoop wil tot slot ook waarschuwen voor promo’s die er helemaal geen zijn. Wanneer winkels een prijs doorstrepen en er een nieuwe op plakken, of op een andere manier kortingen geven, moet de oorspronkelijke prijs in principe de laagste prijs zijn die de winkel in de 30 dagen voorafgaand aan de korting hanteerde. Maar niet alle winkels houden zich daaraan. Sommige proberen de wet te omzeilen door te werken met met een label, bijvoorbeeld een prijs met vermelding ‘Black Friday Deal’.

LEES OOK. We worden overstelpt met reclame voor Black Friday, maar waar, wanneer en hoe kan je écht goeie deals scoren?

“We maken de balans op na deze Black Friday-periode en zullen eventuele inbreuken doorgeven aan de Economische Inspectie, zodat die kan tussenkomen wanneer winkels zich niet houden aan de regels rond de referentieprijs”, waarschuwt Laura Clays.

Let op voor namaak

In de aanloop naar Black Friday, hét moment om online interessante koopjes te doen, wijzen minister van Financiën, Vincent Van Peteghem en Kristian Vanderwaeren, Administrateur-generaal van de Douane, de consument erop dat niet zomaar alles online aangekocht mag worden. Sommige goederen zijn schadelijk voor je portemonnee, voor de economie, je veiligheid of het milieu. “Maar let vooral ook op dat je geen namaakgoederen koopt wanneer je online shopt.”

LEES OOK. Waarom kunnen we zo moeilijk weerstaan aan shoppen en wanneer wordt het problematisch? “Ons brein houdt ons voor de gek”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen