Belgische bedienden volgden minder opleiding dan het streefdoel: “Inzetten op omscholing is belangrijk”

De Belgische bedienden volgen gemiddeld minder opleidingen op een jaar dan was overeengekomen in de arbeidsdeal. Hoe dat komt, en waarom opleidingen belangrijk zijn, legt Linda Capelle uit. Zij is algemeen directeur bij rekruteringsbureau Bright Plus.


Beluister hier het volledige gesprek met Linda Capelle:


Het cijfer: Belgische bedienden volgen gemiddeld 3,4 dagen aan opleiding per jaar. In de arbeidsdeal was afgesproken dat er dit jaar gestreefd werd naar 4 dagen, om later te groeien naar 5 dagen.

  • Capelle legt uit waarom we onder die verwachting blijven: “Aan de kant van de werknemers is de vraag enorm groot, zij willen heel graag die opleidingsvorm volgen. Anderzijds geven ze heel vaak aan dat die opleiding bovenop hun dagelijkse werk komt. Zij hebben daar niet echt de tijd voor.”
  • “We merken ook vaak dat het opleidingsaanbod niet volledig aansluit bij de vraag.”
  • “Als we kijken naar wat de werkgever zou kunnen doen, dan is een duidelijk opleidingsbeleid heel erg belangrijk, waarbij je ook gaat inzetten op de noden die werkgevers zelf aangeven. Door de manier waarop we werken is het vandaag belangrijk dat we bij bestaande medewerkers echt inzetten op omscholing en bijscholing zodat mensen ook effectief kunnen doorgroeien en ontwikkelen.”

Mismatch

  • “Er is een absolute mismatch tussen vraag en aanbod. Bedrijven gaan daar een stuk creatiever mee om”, aldus Capelle. “Ze zetten vooral ook in op het rekruteren op basis van attitude en het bijscholen van skills. Dan is het ook wel belangrijk dat als je kandidaten met die belofte gaat aantrekken, dat je die belofte ook waarmaakt.”
  • Als werkgever moet je “inzetten op die persoonlijke groei en ontwikkelpaden zodat werknemers het toekomstperspectief dat hen aangeboden werd ook kunnen gaan waarmaken en op die manier ook kunnen meebouwen aan de groei van de organisatie.”

Een andere manier van opleiding

  • Volgens Capelle heeft ook het soort opleiding invloed op de impact ervan: “Heel vaak wordt een opleiding gezien als een klassikale training. Een volledige dag, iedereen uit het kantoor. Maar dat kan natuurlijk op een andere manier. We kunnen werken aan de hand van e-learning, online webinars of heel korte opleidingen aan de hand van podcasts.
  • “Als mensen een klassikale training volgen, dan gaan ze ongeveer 10 procent ervan echt capteren als men daar geen vervolg aan geeft aan de hand van coaching, opvolging of begeleiding. Dat vervolg is heel belangrijk. Het learning on the job is daar ook een belangrijk verhaal in”, besluit ze.
Meer