Helft minder pick-uptrucks ingeschreven voor privégebruik sinds afschaffing fiscaal gunstregime

In de eerste tien maanden van dit jaar zijn 969 pick-ups, grote en hoge wagens met een laadbak, voor particulier gebruik ingeschreven. Een jaar ervoor lag dat aantal nog dubbel zo hoog. Dat meldt het kabinet van Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA). Sinds 1 januari worden pick-ups voor particulier verbruik belast als personenwagens, wat fiscaal minder voordelig is. 

Voor 1 januari 2023 genoten particulieren een fiscaal gunstregime bij de aankoop van een pick-uptruck. Pick-ups zijn terreinwagens met een laadbak die bedoeld zijn om een lichte vracht te vervoeren. Omdat die wagens als lichte vracht werden ingeschreven, moesten eigenaars geen inschrijvingstaks (BIV) betalen en lag de jaarlijkse verkeersbelasting een pak lager dan bij "gewone" personenwagens. 

Dat regime is sinds begin dit jaar afgeschaft. Wie nu een pick-up voor privégebruik koopt, moet inschrijvingstaks betalen. De verkeersbelasting wordt daarnaast ook berekend op basis van motorinhoud en CO2-uitstoot, net zoals bij andere personenwagens. Grote pick-ups, zoals een Dodge RAM, zullen daardoor heel wat zwaarder belast worden, omdat het voertuig een hoge CO2-uitstoot heeft. 

Voor pick-ups die beroepsmatig gebruikt worden, geldt het fiscaal gunstregime wél nog. Ook eigenaars die een pick-up kochten voor januari 2023, blijven het gunstregime genieten en betalen dus minder verkeersbelasting. 

Halvering verkoop voor privégebruik

De afschaffing van dat fiscaal gunstregime heeft nu ook effect op de verkoop van pick-ups voor privégebruik, zo meldt Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele. Van januari tot en met oktober dit jaar zijn 969 pick-uptrucks voor particulier gebruik ingeschreven. In diezelfde periode het jaar ervoor waren dat er nog 1.940. In 2021 lag dat aantal op 2.302. 

De verkoop van de pick-ups voor beroepsmatig gebruik volgt die dalende trend niet. Daar geldt het gunstregime nog wel. Van januari tot oktober werden 8.414 pick-ups verkocht. In 2022 waren dat er 7.349. Toen lag het aantal inschrijvingen volgens de minister lager door problemen met de leveringen van nieuwe wagens. De stijging van de verkoop van pick-ups bij bedrijven ligt in lijn met de algemene stijging van de wagenverkoop in 2023. 

Pick-ups die dit jaar zijn ingeschreven, maar vorig jaar werden besteld, konden gebruikmaken van een overgangsmaatregel, waarbij de eigenaars toch nog konden genieten van het fiscale gunstregime. Uiteindelijk zijn er sinds januari dit jaar 650 pick-ups voor particulier gebruik ingeschreven die nu belast worden aan het tarief van personenwagens. 

1,6 miljoen euro extra opbrengst

Volgens minister Diependaele zorgt de afschaffing van het fiscale gunstregime voor een bijkomende opbrengst van 1,6 miljoen euro uit de belasting op inverkeerstelling (BIV). De extra inkomsten uit de jaarlijkse verkeersbelasting raamt de minister op 500.000 euro. 

"We stellen nu vast dat het afgelopen jaar de verkoop van pick-ups bij professioneel gebruik stabiel blijft, en voor privé doeleinden stevig daalde. Dat is een logisch gevolg van de maatregel", zegt minister Diependaele. "Het was niet langer te verantwoorden dat een zware en vervuilende pick-up, zoals een Dodge RAM, evenveel verkeersbelasting betaalde als een Fiat Panda." 

Meest gelezen