Dit zijn de drie meest winstgevende automerken ter wereld
Volkswagen is de grootste autofabrikant ter wereld, maar niet de meest succesvolle. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de meest winstgevende autofabrikant ter wereld wel uit Duitsland komt.
Adviesbureau EY onderzocht de bedrijfscijfers van de 16 grootste autobedrijven ter wereld. Resultaat: Mercedes is het meest winstgevend. En wel met een winstmarge van 13 procent. De Japanse gigant Toyota staat tweede met een winstmarge van 12,6 procent, op de voet gevolgd door de uit München afkomstige concurrent BMW (11,3 procent). Volkswagen volgt met een winstmarge van ‘slechts’ 6,2 procent op afstand.
Voor het onderzoek werd gekeken naar de zogeheten ebit-marge van de bedrijven. Dit betekent dat er is gekeken welk percentage er overblijft als de totale kosten van de totale inkomsten worden afgetrokken. Om de cijfers goed te kunnen vergelijken, is er bijvoorbeeld geen rekening gehouden met verschillende belastingen over de hele wereld.
Zo ziet de toekomst van autofabrikanten eruit
Over het geheel genomen konden autofabrikanten hun omzet in het derde kwartaal verhogen, zo heeft EY berekend. Dienovereenkomstig stegen de inkomsten van de 16 grootste autobedrijven met 11 procent naar 504 miljard euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, en steeg de winst vóór rente en belastingen (ebit) met 35 procent naar 39 miljard euro.
“Toch gaat het niet meer zo heel soepel in de mondiale auto-industrie”, zegt EY-auto-expert Constantin Gall. “Het komende jaar zal een zeer grote uitdaging zijn”, zo zegt hij te weten. Gall noemt de drie grootste problemen waarmee autofabrikanten worden geconfronteerd: een dalende vraag naar nieuwe auto’s, stagnerende groei van de elektromobiliteit en een toenemende prijsdruk.
‘Dreigende ontslagrondes’
Wat uit de problemen voortvloeit, kan onder meer voor de medewerkers van het bedrijf vervelend zijn. Volgens de EY-deskundige reageren steeds meer fabrikanten met kortingen, betaalbare financieringsaanbiedingen en speciale actiemodellen. Maar dat zet wel druk op de marge. Om hun marktpositie uit te breiden, geven autofabrikanten veel geld uit en verlagen zo hun winsten. Volgens Gall willen veel bedrijven hun kosten eveneens verlagen. Dit betekent ook dat er ontslagen kunnen vallen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
Hoe moderner de auto, hoe meer knopjes en functies die bevat. Sinds april 2018 zijn alle nieuwe wagens op de Europese markt verplicht uitgerust met het zogenaamde eCall-noodoproepsysteem. Maar weet jij waar die knop zich bevindt en wat hij exact doet? En wat zijn de gevolgen als je hem indrukt? -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
PREMIUM58
‘Blauwe diesel’ is behoorlijk groen: biodiesel HVO stoot 90 procent minder CO2 uit
Hij bestáát maar wordt nog weinig getankt: blauwe diesel. Die is behoorlijk, wel ja, groen. Want HVO – zo heet de nieuwe generatie biodiesel officieel – stoot tot 90 procent minder CO2 uit in vergelijking met gewone diesel. Maar is hij veilig voor uw motor? En ook betaalbaar? “Dit is laaghangend fruit in de strijd voor een schoner klimaat.” -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
-
PREMIUMGETEST
Onze autokenner rijdt met de Avenger e-Hybrid, het model waarover Jeep zo lang mogelijk heeft gezwegen
Vorig jaar werd de volledig elektrische versie van de Jeep Avenger verkozen tot auto van het jaar. Nu lanceert het merk een ‘mild-hybride’ versie van de bekroonde wagen, de Avenger e-Hybrid. Wat is zo’n mild-hybride auto en kan dit model zijn elektrische evenknie evenaren? HLN-autospecialist Joost Bolle zocht het uit met een testrit: “Het systeem dat ik ophemel, heeft toch één achilleshiel.” -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”