Dit was de gemeenteraad: schepen Kennis (N-VA) hoort tijdens begrotingsdebat “een reeks leugens en simplisme”
De Antwerpse gemeenteraadsleden boog zich maandag over de stadsfinanciën. Een belangrijk punt hierin is de intentie van het stadsbestuur om de gemeentebelasting of de aanvullende personenbelasting te verlagen van 8% naar 7%. Schepen Koen Kennis (N-VA) verdedigde dan ook “een begroting die in moeilijke tijden toch onze kinderen en kleinkinderen toch niet met schulden opzadelt”. De oppositie verweet de schepen echter “een verkiezingsnummertje” op te voeren. Herbeleef hieronder de gemeenteraad.
- Een uitgebreid debat over de stadsfinanciën, met kritische bedenkingen van de oppositie.
- Belangrijke onderdelen van de meerjarenbegroting: de verlaging van de gemeentebelasting en de tijdelijke vermindering van de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing.
- Debat over een alternatief mobiliteitsplan dat het wegvallen van de premetrokokers moet opvangen.
- Vragen over de toekomst van jeugdcentrum Eglantier dat zonder subsidies valt
Oppositie klaagt "passieve houding" aan van schepen Beels rond sluiting 'De Eglantier'
Maes wil weten wat de plannen van de stad zijn met het gebouw en of er al een budget is voorzien.
Mie Branders (PVDA) heeft kritiek op de woorden van de schepen die zei de stopzetting van de werking van Eglantier "te betreuren". "U lijkt wel een schepen zonder macht."
Schepen Jinnih Beels (Vooruit): "Jeugdcentrum De Eglantier houdt niet op te bestaan", zegt ze stellig. "Er is een organisatie gevonden die er haar schouders onder wil zetten." Beels zegt dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen het jeugdcentrum en de vzw. Beels zegt dat ze destijds een "koele minnaar" was van Formaat om een vzw te worden om in aanmerking te komen voor Vlaamse subsidies. Die subsidies kwamen er finaal niet, de organisatie was bereid dat risico te nemen. "Het is nu van belang dat het jeugdcentrum structureel verder kan en daar zetten wij als stad onze schouder onder."
Flex zal de werking in de Eglantier verder zetten, zegt Beels. "AG Vespa begint in de loop van 2024 met aanpak van het gebouw"
Koen Kennis (N-VA): "Ik vraag om de motie niet goed te keuren om De Lijn de kans te geven met een kwalitatief verhaal te komen"
Sam Van Rooy (Vlaams Belang) vindt het jammer dat hij "nauwelijks antwoorden heeft gekregen". Het Vlaamse overheidsbedrijf blijft steeds in gebreke. Misschien moet er een nieuw overheidsbedrijf worden opgericht om daar eens grote kuis te houden. Van Rooy fulmineert over "de belachelijke" uitbreiding van tramlijnen en keerlussen, terwijl het onderhoud te wensen overlaat.
Imade Annouri (Groen) vindt het jammer dat de schepen plots zegt "dat we niet moeten schieten op De Lijn". Dit hoeft geen politiek te zijn, dit zou een boodschap moeten zijn van alle Antwerpenaren.
De oppositie keurt de motie goed, behalve Open Vld. De meerderheidspartijen Vooruit en N-VA keuren ze af, waardoor ze verworpen is.
Vragen over geplande premetro-renovaties: "Signaal sturen naar Vlaanderen dat gestopt wordt met besparingen"
Sam Van Rooy (Vlaams Belang) haalt ook nog de lamentabele staat van de roltrappen in de premetrostations aan, iets wat naar boven kwam uit een onderzoek van Gazet van Antwerpen. Van Rooy vraagt aan mobiliteitsschepen Kennis: "Hebt u er bij De Lijn en Vlaanderen op aangedrongen om de premetro's beter te onderhouden? Zijn er ook meer details bekend over de timing van de grote geplande werken? En welke alternatieven zal de stad zelf voorzien om vlot verkeer tussen linker- en rechteroever te garanderen?"
Lise Vandecasteele (PVDA) zegt alvast de motie van Groen te willen steunen. "Als we één signaal naar Vlaanderen moeten sturen is het wel dat er gestopt moet worden met besparingen. Daarnaast moet er ook mee overleg gepleegd worden met het middenveld: vakbonden, reizigersorganisaties..."
Hicham El Mzairh (Vooruit): "We zijn het eens met meneer Annouri, maar de waarheid is dat er al jarenlang een verrottingsstrategie wordt gepleegd bij De Lijn. Aan wie ligt dat? Aan de huidige en vorige minister van mobiliteit. Het sinds de laatste socialistische minister van Mobiliteit geleden dat er voldoende werd geïnvesteerd in De Lijn.
Schepen Meeuws (Vooruit) over daklozenopvang: "Alle drempels zijn weggewerkt"
Karen Maes van Groen komt terug op het overlijden van dakloze Richard op de site van Spoor Oost. Maes vraagt aan schepen van Sociale Zaken Meeuws (Vooruit) hoe de stad in de toekomst zulke tragische gevallen kan vermijden.
Tom Meeuws (Vooruit) apprecieert niet echt dat Karen Maes dit specifieke geval aangrijpt om de daklozenaanpak te bekritiseren. "Ik kan u zeggen dat de daklozenopvang op extreem mooie mate door verschillende organisaties in de sector wordt aangepakt. Wij als stad willen enkel faciliteren. In dit geval kan ik enkel zeggen dat deze man bekend was in de ketenaanpak. We moeten dat evalueren, maar ik zou toch enige terughoudendheid aan de dag leggen in deze. De vraag die zich stelt is dat of er drempels zijn. Die zijn volledig weg nu: we zijn van collectieve opvang gegaan, naar gesplitste opvang. Bijvoorbeeld in De Biekorf slaapt men nu in kleine kamers en niet in grote slaapzalen."
Karen Maes (Groen) zegt dat ze geen analyses maakt, maar enkel dat ze noodkreten verwoord die ze op het veld hoort. "Ik hoop dat de organisaties die die signalen geven, met u in gesprek kunnen gaan en met u aan tafel kunnen zitten."
Hicham El Mzairh (Vooruit): "Wij trekken aan de kar en geraken vooruit"
Repliek Koen Laenens (N-VA): "Deze stad is trots op zijn verleden"
Net als zijn partijgenote Nathalie van Baren haalt Laenens uit naar de bedenkingen van Groen bij het voornemen van de stad om haar personeel te verplichten een fietshelm te dragen. "Hoe inconsequent kan je zijn?"
Ook zijn partijgenoot Johan Klaps wil nog even op dezelfde nagel slaan: "Ik merk dat Groen liever hoofdkwetsuren heeft dan fietshelmen. Net zoals jullie liever zwarte punten hebben dan bomen te kappen. Ik denk dat dat symptomatisch is voor jullie partij."
Repliek Nahima Lanjri (CD&V): "Is het dit maar?"
CD&V vindt dat dit stadsbestuur veel kansen heeft gemist. "U heeft het middenveld zwaar geraakt de voorbije jaren. Daarmee raak je ook de Antwerpenaren."
"Er is veel geïnvesteerd in stenen, weinig in mensen."
"Onze conclusie is: Is het dit maar?"
Repliek Peter Mertens (PVDA): "Verlaging van personenbelasting is een verkiezingsnummertje"
"Wat mij hier het meeste stoort is dat het schepencollege niet ingaat op kritiek die uitgaat van veel partijen." Mertens haalt onder meer de kritiek op de Park-and-Rides aan. "In deze stad vindt het wereldkampioenschap paraplutrekken plaats als het goed om openbaar vervoer." Mertens hekelt ook dat de Schepen van Wonen niet antwoord op de vele vragen over sociale woningen. Hetzelfde voor jeugdwerking.
Repliek Sam Van Rooy (Vlaams Belang): "Afgang dat structureel probleem van overlast in bepaalde straten niet opgelost raakt"
Van Rooy blijft er bij dat het steeds moeilijker wordt om Antwerpen te bereiken en om er te kunnen parkeren. "U legt de kritiek van de handelaars naast zich neer", zo bekritiseert hij schepen Kennis.
Net als bij zijn eerste tussenkomst hekelt Van Rooy het feit dat bij de intrede van de Sint in Antwerpen Zwarte Piet werd vervangen door roetveegpieten.
Tot slot refereert Van Rooy naar de Nederlandse verkiezingen. "Mijn goede vriend Geert Wilders heeft de verkiezingen gewonnen met zijn boodschap 'Nederlanders op 1'. Onze variant is 'Eigen volk Eerst'. Maar bij dit stadsbestuur luidt het 'Eigen volk Laatst'. Er is geld voor buitenlandse organisaties en vzw's, terwijl er geld te kort is om te geven aan onze eigen mensen die er om smeken."
Repliek Ilse Van Dienderen (Groen): "Groene recepten werken en pakken verf"
Van Dienderen repliceert ook de opmerking van schepen Wouters: "Die drie zwembaden waar we in willen investeren, die is tussen nu en het einde van de volgende legislatuur in 2031."
Groen stemt "voluit tegen de aanpassing van de meerjarenbegroting".
Schepen Koen Kennis (N-VA): "Een reeks leugens, onzin en simplisme gehoord"
Schepen Kennis brengt in herinnering dat de stad ook te maken kreeg met inflatie en verhoogde kosten en energieprijzen. "Die kosten moet je blijven kunnen dragen in een stad. Desondanks zijn we er in geslaagd ons bestuursakkoord op orde te houden. We blijven voorzichtig budgetteren, want we weten dat er tegenslagen kunnen komen."
Ook de cyberaanval "is een realiteit, hoewel we het niet telkens als excuus moeten inroepen."
"We hebben Antwerpen goed bestuurd en de Antwerpenaar krijgt er veel voor terug."
Kennis verdedigt zijn parkeerbeleid dat hij "verstandig" noemt en "geen auto-pestbeleid, noch een auto-aantrekbeleid". "Het is verstandig beleid, geen extreem beleid."
"We laten geen schulden na aan onze kinderen en kleinkinderen. We hebben onze zaakjes op orde. We hebben zelfs deze legislatuur 305 miljoen euro per jaar kunnen omzetten in investeringen. En als Groen niet telkens stokken in de wielen zou steken zouden we nog meer hebben kunnen investeren in verkeersveiligheid. Ik kijk dan bijvoorbeeld naar het dossier van de Saffierstraat."
"Onze budgettaire orthodoxie maakt het mogelijk om iets terug te geven aan de burger, en dat is die verlaging van de personenbelasting."
Burgemeester De Wever repliceert op kritiek van Groen: "Overal waar u bestuurt doet u net hetzelfde, alleen veel minder dan wij"
De eerste is schepen van Sport Peter Wouters (N-VA) die ingaat op de suggestie van Groen om drie nieuwe zwembaden en drie nieuwe sporthallen te bouwen. "Hoe gaan jullie dat doen met 25 miljoen euro? Doe me die aannemer aan de hand, want dan gaan we geweldige stappen vooruit zetten met ons sportbeleid", zegt hij met enige ironie."
Burgemeester Bart De Wever (N-VA) wil ingaan op drie punten. Ten eerste op de vertraging van het nieuwe subsidiereglement, een kritiek van Claude Marinower (Open Vld). De Wever wijst opnieuw naar de cyberaanval. Hij vindt de kritiek van Marinower "intellectueel niet eerlijk". De Wever pikt de commentaar ook niet dat er zogezegd politiekantoren gesloten zouden zijn. "Er zijn geen politiekantoren gesloten. Statiestraat is geoptimaliseerd omwille van de komst van het Mastergebouw op Post X. Voor de rest zijn alle politiekantoren nog steeds daar. In Antwerpen kan je dag en nacht bediend worden, Gent werkt op afspraak. Ook Zwijndrecht werkt op afspraak, dat is de service die de Groene burgemeester levert", zo bijt hij terug naar Groen. "Uw tussenkomst is het vakkundig inslaan van uw eigen ruiten. Waar u bestuurt doet u net hetzelfde, alleen veel minder dan wij."
Hicham El Mzairh (Vooruit): "De socialisten doen het weer!"
El Mzairh zet de verwezenlijking van de socialistische schepenen Meeuws, Beels en Bachar in de verf.
Nathalie Van Baren (N-VA): "Een ambitieuze, maar robuuste begroting"
Van Baren verdedigt het feit dat dit stadsbestuur zijn schulden stelselmatig afbouwt, in tegenstelling tot steden als Gent en Mechelen, waar de schuldlast stijgt.
Van Baren looft de renovatie van historisch stadspatrimonium, de investeringen in mobiliteitshubs, investeringen in sociaal wonen ...
"Het resultaat is een ambitieuze, maar robuuste begroting, die rekening houdt met de volgende generaties, met als kers op de taart een belastingverlaging voor alle Antwerpenaars. Meneer de burgemeester en schepenen: u hebt uw ambities nagekomen. Dan kan onze fractie niet anders zeggen dan: 10 op 10, een kus van de juf en een bank vooruit, dankjewel."
Claude Marinower trapt na naar onafhankelijk schepen Caluwaerts: "We hebben gezien wat zij onder ethiek verstaat"
Marinower erkent dat de stad "bleef bewegen en investeren", hoewel ze moest besparen. Daarvoor krijgt het bestuur pluspunten van Marinower. "De stad is in volle transformatie, een bijzonder grote verdienste."
Marinower is toch "enorm ontgoocheld" over het uitblijven van een subsidie-databank. "Drie jaar geleden is het kaderbesluit daarover gestemd", zegt hij fors. Volgens Marinower grijpt het stadsbestuur te snel terug naar het 'excuus' van de cyberaanval voor het uitblijven van een aantal zaken, zoals dus de subsidie-databank. Zo'n subsidie-databank is nochtans enorm belangrijk gebleken sinds de fraudezaak met El Kauoakibi. Marinower zal daarom de subsidiepolitiek in vraag blijven stellen.
Marinower is blij met de beloofde lastenverlagingen, maar die hadden verder mogen gaan.
"Mijn partij heeft het bestuursakkoord mee onderhandeld, bepaalde dossiers die in het akkoord zijn gesloten zullen we dan ook loyaal blijven steunen."
Open Vld zal niet tegen de begroting stemmen, maar zal zich onthouden.
Nahima Lanjri (CD&V): "Er is cement tussen de stenen gestoken, maar niet om de mensen te verbinden"
"Maar langzaamaan werd duidelijk dat de keuzes van de stad, minder en minder de onze waren."
Ook CD&V stipt zes domeinen aan waar ze deze coalitie op wil beoordelen.
Domein 1: groene stad. "Hebben we een stad waarbij iedereen een parkje in zijn nabijheid heeft? Nee, er is wat versnipperd aan tegelwipping gedaan." Volgens Lanjri haalt dit stadsbestuur een doel van 15% ontharding niet.
Domein 2: leefbare stad. "De stad is volgens ons niet betaalbaarder geworden." Lanjri stelt nog steeds een stadsvlucht vast. "We zitten momenteel aan 40.000 gezinnen op een wachtlijst voor een sociale woning, dat is beschamend."
Domein 3 : Verkeersveiligheid. "Een stad met minder auto's is veel leefbaarder, maar na corona werd de auto weer Koning." Lanjri stelt dat het openbaar vervoer er alleen op achteruit gaat. Lanjri stelt vast dat de cijfers aantonen dat de stad niet verkeersveiliger is geworden.
Domein 4: Netheid. Ook Lanjri kaart aan dat er meer sluikstort en zwerfvuil circuleert in de stad. Er werd nooit zoveel vuilnis opgehaald. Lanjri erkent dat er meer mensen voor de stadsreiniging zijn aangeworven, maar daarnaast werden sorteerstraatjes stopgezet, statiegeldautomaten kregen geen kans en de lentepoets "werd buitengekeerd".
Domein 5: Verbindende projecten. CD&V vindt dat de stad te weinig waarde hecht aan de verbindende rol van cultuur. "Er wordt gesneden in het vet van ons sociaal weefsel". "De indexering van die beleidsdomeinen zou een must moeten zijn".
Domein 6 : Nabijheid. "De stad is niet toegankelijker geworden voor haar burgers." Ze hekelt de loketwerking. "Een reispas krijgen is hier een marteling geworden." "Een kille keuze voor een loketwerking op afstand." Ook de wijkpolitie werd volgens CD&V aan zijn lot overgelaten.
CD&V merkt op dat de stad meer middelen heeft om te investeren: "Er is cement tussen de stenen gestoken, maar niet om de mensen te verbinden."
Peter Mertens (PVDA): "Geld voor prestigeprojecten, niet voor de gewone mensen"
"Jeugdorganisaties werden op droog zaad gezet", aldus Mertens, die aanklaagt dat schepen Kennis trots aankondigde dat hij honderden miljoenen kon besparen zonder dat de mensen het zouden voelen. Een grove leugen, aldus Mertens.
Mertens heeft net als Groen enkele domeinen waarin PVDA geld van de stadskas naartoe willen zien gaan. Zes domeinen somt hij op. De eerste is 'meer sociale, betaalbare woningen'. Tweede werf: mobiliteit. Hij hekelt dat burgemeester De Wever aankaart dat de mobiliteit in Mechelen te wensen overlaat, terwijl hetzelfde voor zijn eigen stad geldt.
Ten derde: Vuile stad. De Via Sinjoor, de centrale as, ligt er proper bij, maar daarrond ligt het er vuil op. Ten vierde: de dienstverlening. PVDA ziet besparingen en verminderde toegang voor mensen met noden. Ten vijfde: ook het zorgbedrijf zit volgens PVDA "aan zijn tandvlees". "Het is vooral bedrijf en weinig zorg, horen we." Ten zesde: de jeugdwerking. "Jeugdwerkers die een brug bouwen naar jongeren moeten het met steeds minderen middelen doen".
"In deze stad kan meer, het kan Bourgondischer." Mertens houdt tot slot een pleidooi voor een ander belastingsysteem waarbij grote bedrijven meer belast worden, waardoor dat geld kan geïnvesteerd worden "in mensen en noden".
Sam Van Rooy (Vlaams Belang): "Antwerpen heeft een gettoplan nodig"
Die bevolkingstoename is volgens Van Rooy voor 90% het gevolg van "ongecontroleerde massa-immigratie". Die werkt "armoede, vervreemding en islamisering" in de hand, aldus Van Rooy. Antwerpen heeft volgens het VB net als Denemarken een "gettoplan" nodig. "Maar in de plaats daarvan krijgen de Antwerpenaren erbarmelijk openbaar vervoer, een autopestbeleid, ontploffingen, overlast door jongeren, woke-Pieten in plaats van Zwarte Pieten."
"Wat parkeren betreft: om te parkeren in de nieuwe parking op Nieuw Zuid, betaal je meer dan voor een paar pintjes die je er kan drinken", aldus Van Rooy, die stelt dat het niet alleen in Mechelen, maar ook in Antwerpen "de hel" is om rond te rijden.
Van Rooy klaagt ook over de "onbereikbaarheid van de politie". "Politiekantoren sluiten en burgers moeten steeds meer zelf doen. Terwijl camera's steeds meer de brave burger viseren."
Van Rooy heeft het ook over de fusie met Borsbeek die vooral "de Antwerpse stadskas moet spijzen", terwijl de Borsbekenaren van een fusie niet moeten weten.
Ten slotte hekelt Van Rooy de "subsidiewaanzin", onder meer aan een resem islamitische vzw's.
Van Rooy eindigt met te stellen dat hij hoopt dat burgemeester De Wever na de verkiezingen wordt verlost van het "socialistische, spilzieke juk". Waarmee Van Rooy openlijk lijkt te solliciteren naar een coalitie Vlaams Belang-N-VA.
Ilse Van Dienderen (Groen): "Een verhaal van gemiste kansen"
"Een verhaal van gemiste kansen", stelt Van Dienderen. Volgens de fractieleidster maakt deze meerderheid zijn ambities niet waar. Volgens Groen wordt er in 2023 110 miljoen euro doorgeschoven naar 2024. "Te hoog gemikt", is Groen stellig. Vooral schepen van Ruimtelijke Ordening Annick De Ridder (N-VA) krijgt haar ambities niet waargemaakt", meent Van Dienderen.
Ook mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) tekent vertragingen op. Onder meer wat betreft de aanleg van de beloofde ringparken.
Van Dienderen vindt dat de stad verkeerde investeringen doet. Groen formuleert vijf alternatieve werven in een alternatieve begroting. De eerste is: investeren in sociale woningbouw. "Wonen in onze stad wordt alsmaar duurder en we zien geen sprongen voorwaarts om dat aan te pakken."
"Tweede woonsten worden ook te weinig belast", meent Groen. "Als je dat beter zou belasten, zou je daarmee beleid kunnen voeren." Groen wil ook meer investeren in energiezuinig maken van woningen.
De tweede werf van Groen is: Verkeersveiligheid. Groen stelt dat er meer inkomsten zijn via boetes en retributies dan dat er wordt uitgegeven aan verkeersveiligheid. Ook het aandeel van openbaar vervoer "kalft af in de modal split". Groen stelt voorts ook voor om tijdens shoppingdagen het openbaar vervoer gratis te maken en een pakjesdienst te voorzien.
Werf 3: Meer nood aan groen. Volgens Groen worden de plannen voor onder meer de ringparken, spoorpark, Moorkespark ... op de lange baan geschoven. "De schup gaat niet in de grond." Van Dienderen haalt de toekomstbomen aan. "Die worden gekapt in plaats dat ze worden gekoesterd. Deze stad gaat verder verstenen." Volgens Van Dienderen is aandacht voor meer groen in kansarme wijken ook een sociale maatregel zou zijn.
Werf 4: "In talent van onze stad wordt gehakt". Van Dienderen vindt dat er zoveel talent is in onze stad, maar stelt vast dat het nieuwe budget voor de Nieuwe Makers achterwege blijft. "Het stadsbestuur moet die zaken die voor verbinding zorgen, koesteren."
Werf 5: Er wordt gehakt in de dienstverlening.
Van Dienderen rondt af met enkele concrete vragen: onder meer rond opening van drie nieuwe zwembaden, heropening van loketten, een grote sloef geld voor de Stuivenbergsite, sluiten van de parkingplannen aan het Loodswezen, strijd maken van betaalbare huurwoningen.
- De verlaging van de gemeentebelasting zullen de Antwerpenaars rechtstreeks voelen. Voor bijvoorbeeld een gezin met kinderen met een gemiddeld brutomaandloon van 8.400 euro zou dat neerkomen op een belastingvermindering van 375 euro en voor een alleenstaande met een gemiddeld brutomaandloon van 2.600 euro op 85 euro. Dat geldt al voor het aanslagjaar 2024, dus inkomstenjaar 2023.
- Daarnaast is er de tijdelijke vermindering van de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing. Die worden dus verlaagd voor wie energiezuinig verbouwt.
LEES OOK. Ook wie energiezuinig renoveert, gaat er financieel op vooruit: wat besliste de stad nog?
- De oppositiepartijen zullen het niet nalaten om kritische bedenkingen te formuleren over de begroting. Groen heeft het vooral moeilijk mee dat veel projecten niet gerealiseerd geraken. Het gaat samen om 110 miljoen euro dat naar de volgende jaren is doorgeschoven.
- Groen-gemeenteraadslid Imade Annouri vraagt vanavond dat het stadsbestuur bij De Lijn en Vlaanderen zou aandringen op een mobiliteitsplan dat het wegvallen van de premetrokokers zou opvangen. Een deel van deze tunnels zal vanaf 2026 gesloten zijn voor grondige werken.
- PVDA hoopt van Antwerps schepen van Jeugd Jinnih Beels (Vooruit) duidelijkheid te krijgen over de toekomst van het jeugdcentrum Eglantier in Berchem. Dit jeugdcentrum krijgt in 2024 geen subsidies meer.
LEES OOK. Jeugdcentrum Den Eglantier houdt op te bestaan: “Hier kon iedereen terecht voor een praatje en hulp”
Boven op jouw abonnement op Gazet van Antwerpen heb je gratis toegang tot alle plusartikels op de sites en apps van 4 andere nieuwsmerken van Mediahuis.
+PLUS is inbegrepen in alle abonnementsformules, uitgezonderd basic.
Als abonnee lees je ook alle plusartikels. Je moet nog even inloggen. Zo herkennen we je als abonnee.
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
Opzeggen wanneer je wilt
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
Opzeggen wanneer je wilt
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
12 maanden welkomsttarief
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
12 maanden welkomsttarief
Nog geen abonnee? Ontdek nu gratis onze plusartikels.
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen