Meer dan de helft van Belgische bedrijven is nog niet bezig met verplichte aanpassing van de statuten: “Het geeft opportuniteit om te moderniseren”

Een nieuwe vennootschapswet die in januari volgend jaar van kracht wordt, vraagt om de aanpassing van de statuten. Echter is minder dan de helft van de bedrijven daar al mee bezig. Business AM vroeg meer uitleg aan notaris Bart van Opstal, woordvoerder van de Federatie van het Notariaat (Fednot) over wat er aan de hand is.


Beluister hier het volledige interview met Bart van Opstal:


In het nieuws: Door de nieuwe wet moeten vennootschappen hun statuten laten aanpassen voor het einde van het jaar. Volgens cijfers van notarissen had eind oktober nog maar 46,8 procent van de bedrijven dat ook gedaan, schrijft De Tijd.

  • Van Opstal legt uit: “De wet geeft een heel aantal bijkomende mogelijkheden voor vennootschappen. Het vereenvoudigt de beheerstructuur, maar werkt ook soepelere regelingen uit, omdat je geen verplicht kapitaal meer moet hebben. Je moet daarin keuzes maken, voor het einde van het jaar.”
    • “Notarissen krijgen bijna last minute-aanvragen om de statuten aan te passen. Heel wat bedrijven en ondernemingen zijn wakker geschoten en beseffen dat de tijd die rest, beperkt is.”
  • Op het niet tijdig doorvoeren van de wijzigingen staan geen boetes, maar toch is het van belang, stelt de notaris: “Je hebt je verplichting als aandeelhouder en als bestuurder om ervoor te zorgen dat je statuten in regel zijn met recente wetgeving. Het is een vorm van behoorlijk bestuur om ervoor te zorgen dat je conform de huidige regels bent.”

Oplopende kosten

De kritiek: De aanpassing van statuten kost ook wat geld, en die kosten lopen snel op.

  • Van Opstal kan dit niet ontkennen: “Er zijn publicatiekosten in het Belgisch Staatsblad. Je hebt registratierechten. Er is ook het ereloon aan de notaris. Daarbij komen nog de kosten die je betaalt aan je boekhouder of fiscalist.”
  • “Maar het geeft ook opportuniteiten”, vertelt hij. “Je kan je structuur van je vennootschap moderniseren. En hoe efficiënter je kan werken, hoe kostenbesparender het is.”
    • “Je kan bijvoorbeeld in je statuten de mogelijkheid inlassen om elektronische algemene vergaderingen te houden.”
  • “Het loont zeker de moeite om eens te kijken welke nieuwe mogelijkheden er zijn om je juridische en organisatorische structuur van je vennootschap te moderniseren”, besluit van Opstal.
Meer