HLENIE

Sportgigant Decathlon levert voortaan "peperdure racefietsen" aan profrenners: "Doordachte marketingzet"

Het was opvallend sportnieuws deze week: sportwinkelgigant Decathlon levert voortaan fietsen aan het wielerteam van renner Oliver Naesen. De naam van het team verandert ook van AG2R Citroƫn naar Decathlon AG2R La Mondiale. Maar denken we bij Decathlon niet vooral aan instapfietsen? Sportmarketeer Wim Lagae legt in "VRT NWS laat" uit hoe het om peperdure racefietsen gaat en wat de strategie hierachter is.

Consumenten zullen misschien vreemd hebben opgekeken bij het nieuws dat Decathlon sponsor Ć©n leverancier wordt bij een wielerploeg. En da's niet zo gek, zegt hoogleraar sportmarketing aan de KU Leuven Wim Lagae: "IntuĆÆtief denken we aan instapfietsen, kinderfietsen, producten met een hele scherpe prijszetting. Het verhaal dat hier passeert daarentegen is een verhaal van peperdure racefiets."

Met een huismerk aan de start

Het Franse team ruilt dus zijn BMC-fiets in een voor een professionele koersfiets van Decathlon: Van Rysel. "Het is een merk dat gelanceerd is in 2018, maar Decathlon bouwt al sinds 1986 fietsen", zegt Lagae.Ā 

Ik was weggeblazen door de fiets

Oliver Naesen, wielrenner

Aan de fietsen waar de renners mee zullen rijden, is drie jaar gewerkt. En dat lijkt een succesverhaal te worden. Renner Oliver Naesen mocht de fiets al eens uittesten.Ā "Ik was weggeblazen, net zoals de andere renners die de fiets getest hebben", zegt de ex-Belgische kampioen."In vergelijking met de BMC-fiets (de fiets waarmee AG2R de vorige jaren reed) is de Van Rysel-fiets veel lichter en reactiever."

BEKIJK - Oliver Naesen en zijn collega's van Decathlon AG2R La Mondiale koersen voortaan met deze fietsen:

Videospeler inladen...

Slimme marketing

Voor Decathlon, een sportwinkel, is het natuurlijk ook een doordachte marketing-zet en sponsor en leverancier te worden van een wielerploeg. "Het is duidelijk dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn bij Decathlon", zegt Lagae.

"Ze proberen via de profrenners een breed publiek, of een publiek van wielerfans, aan te spreken. Ze profiteren ook van de rugwind die (recreatief) wielrennen heeft gekregen tijdens de coronacrisis. Het was een van de weinige buitensporten die nog mochten, de fiets-o-strades zijn verbeterd. Decathlon probeert nu op die golven mee te surfen".

"Met een premium huismerk proberen ze het verschil te maken", zegt Lagae. Want die fiets-hype gaat voor een stuk ook gepaard met statussymbolen volgens hem. "Er wordt een soort droomwereld rond fietsen gebouwd. Je hebt veel competitieve fietsers en triatleten, maar eigenlijk ook recreatieve fietsers die een stuk sociale status kopen via hun fiets.Ā Soms wordt wielertoerisme onder ondernemers ook het nieuwe golf genoemd, waar men samen netwerkt op de fiets."

Haalt het huismerk ook de finish?

Maar na geslaagde laboratoriumtests, positieve feedback van coureurs en nieuwsgierige reacties van het publiek, moet Decathlon het nu nog gaan waarmaken. De fietsen moeten presteren tijdens wedstrijden.Ā Iets waar ook Lagae razend benieuwd naar is.Ā 

"Nu wacht het echte werk:Ā Parijs-Roubaix, om maar iets te zeggen, met alle kasseien. Koersen op het scherp van de snee op die bonkige kasseien op die bijtende hellingen.Ā In het nerveus gedrum van een peloton. Dan komt de Tour de France, met de Alpen, de PyreneeĆ«n, de vederlichte klimfietsen. Wat geeft dat? En het risico op negatieve publiciteit. Laat ons niet vergeten dat de markt sterk groeit. De concurrentie is verschroeiend: er is een guerrilla tussen constructeurs. Negatief nieuws zal misschien uitvergroot worden, dus het is heel uitdagend", besluit Lagae.

BEKIJK - Het volledige gesprek met sportmarketeer Wim Lagae in VRT NWS Laat:

Videospeler inladen...

Meest gelezen