Bestelling van Fnac-klanten geweigerd door “vergissing” in prijs, onaanvaardbaar volgens Testaankoop

Enkele Fnac-klanten zagen hun bestelling geweigerd omdat er een foute prijs op de website stond. Een speaker werd er aangeboden voor 39 euro. Dat is een forse korting, want normaal kost de speaker 119 euro. Fnac annuleerde de bestelling een paar dagen later, maar dat vindt Testaankoop onterecht. De consumentenorganisatie klopt nu aan bij de Economische Inspectie om de zaak te onderzoeken.

vea

Consumenten die drie weken geleden een speaker van het merk Ultimate Ears kochten op de website van Fnac, dachten een goede deal te doen: de Boom 3 stond te koop voor 39 euro in plaats van 119 euro. Een vroege Black Friday-aanbieding dachten velen. Dat Fnac de bestellingen een paar dagen later annuleerde, vindt Testaankoop onaanvaardbaar. De consumentenorganisatie onderneemt nu stappen om de zaak verder te onderzoeken.

LEES OOK. Na 33 jaar sluit Fnac in Antwerps shoppingcenter Grand Bazar: winkel verhuist naar de Meir in januari

De Ultimate Ears Boom 3 speaker op de website van Fnac© Testaankoop

‘Manifeste’ vergissing

Fouten in prijsaanduidingen kunnen altijd gebeuren, daarom heeft de Belgische wetgeving een expliciete regel over wat te doen wanneer een winkel per ongeluk een verkeerde prijs afficheert. In principe mag de consument het product aankopen aan de geafficheerde prijs. Een handelaar mag enkel annuleren wanneer het gaat om een manifeste vergissing.

De vergissing moet zo evident zijn dat een consument onmiddellijk begrijpt dat er een fout is gebeurd. Dat is volgens Testaankoop niet het geval bij Fnac. De korting is niet ongezien, zeker in de periode voor Black Friday. Bovendien worden wel vaker speakers verkocht in die prijscategorie, waardoor een consument zich niet hoefde te realiseren dat deze prijs foutief was. Volgens Testaankoop hebben de consumenten dus recht op de speaker aan de aangekondigde prijs.

Economische Inspectie

Testaankoop contacteerde Fnac, maar de winkel vindt dat zij wel mag annuleren. Volgens hen was het prijsverschil wél groot genoeg opdat een consument zich zou realiseren dat het om een vergissing ging.

“Vergissingen zijn menselijk, maar de wetgeving is in dit geval heel duidelijk in het voordeel van de consument”, reageert Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “We hebben daarom de zaak overgemaakt aan de Economische Inspectie om een duidelijk standpunt in te nemen, en we bekijken ook of we een aantal dossiers voor de rechter kunnen brengen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen