Samen met andere leerkrachten waarschuwde Els Vanlommel 15 jaar geleden al dat leerlingen geen vraagstukken meer zouden kunnen oplossen.
Volledig scherm
PREMIUM
Samen met andere leerkrachten waarschuwde Els Vanlommel 15 jaar geleden al dat leerlingen geen vraagstukken meer zouden kunnen oplossen. © ID/ Wim Kempenaers

“De slinger is te ver doorgeslagen”: leerkracht wiskunde reageert op vernietigend onderwijsrapport

“We hebben hiervoor gewaarschuwd maar ze luisterden niet”, zo reageert wiskundeleerkracht Els Vanlommel (49) op de zware buis voor het vak wiskunde in de nieuwe PISA-resultaten. Het onderwijs in Vlaanderen kreeg het slechtste rapport in liefst 20 jaar. Hoe is het zo fout kunnen lopen? Vanlommel legt de vinger op de wonde en somt op waar de pijnpunten liggen.

195 reacties

  • Gino Denil

    2 maanden geleden
    Dat is wat te kort door de bocht, Erik Moens. Ik heb alleen maar - op een uitzondering na - leerkrachten gekend als collega's die heel hard werkten en meer uren klopten dan de meeste werknemers in de private sector. Als men voor de klas staat is dat 100% intensiteit. Babbeltje slaan, koffietje drinken, eens naar het toilet gaan is er niet bij. En tussendoor is het hard werken aan administratie, evaluatie en voorebreiding. Ook de meeste directies kloppen overuren.
  • Erik Moens

    5 maanden geleden
    De afkalving van het Vlaamse onderwijs een heel mooi voorbeeld van het door nva zo geroemde 'trickle down' effect: wanneer de politiek z'n werk al tientallen jaren onbehoorlijk doet en er haar spreekwoordelijke 'kas aan veegt' dan doen de schooldirecties dat ook en de leerkrachten ook en de leerlingen ook, hoewel die laatsten uiteindelijk 'de pineut van de afrekening zijn'. Waarom zouden ze zich meer inspannen dan hun hiërarchische hogere? Zie je overal gebeuren.
  • Jan Lauwers

    5 maanden geleden
    Als het beleid er zou in slagen om bij jonge kindjes het probleem van de thuistaal aan te pakken dan is dit probleem al voor de helft opgelost. Misschien toch leerplicht vanaf 3 jaar?
  • patrick feyen

    5 maanden geleden
    Misschien doet men dit met opzet, zodat privescholen kunnen ontstaan, zoals dat in bepaalde landen al het geval is? Hierdoor krijgen we een systeem met 2 niveaus?
  • dirk verelst

    5 maanden geleden
    Na 40 jaar met passie lesgeven in talen,heb ik de slingerbeweging doorleefd én voor-en nadelen kritisch geanaliseerd.Vaardigheden zonder parate (cognitieve kennis) aanbieden,is een doodgeboren kind...Laat ons even teruggaan naar pure kennisoverdracht: woordenschat inoefenen,dictee,grammatica en basisleerstof inoefenen.. Gepionseerde leerkrachten met een hart én kennis van pasispaket,zijn sowieso bereid ondersteuning te geven! Bel ons!!