Autoverhuurder Sixt gooit Tesla uit wagenpark
Autoverhuurder Sixt stopt met het verhuren van Tesla's. Volgens het Duitse blad Focus worden er geen nieuwe Tesla’s meer aangeschaft en ook wordt het aandeel Tesla’s in de huidige vloot compleet afgebouwd.
“De Tesla's die momenteel in ons wagenpark zitten, zullen worden verkocht nadat hun looptijd is verstreken’’, zegt een woordvoerder van Sixt. “Daardoor zal het aantal Tesla's geleidelijk worden verminderd.” Volgens het toonaangevende Duitse opinieblad Focus betreurt Tesla de beslissing van Sixt. Voor veel klanten vormt een huur-Tesla of een Tesla via een abonnement een goede kennismaking met elektromobiliteit. Op dit moment biedt Sixt de Model Y en Model 3 te huur aan.
Kosten zijn één reden
Dat betekent echter niet dat Sixt zich afkeert van elektrische auto's. In tegendeel zelfs: tegen 2030 moeten de wagenparken van Sixt voor 70 tot 90 procent uit elektrische voertuigen bestaan, aldus een woordvoerder. Sixt tekende onlangs een contract voor meer dan 100.000 elektrische voertuigen met de Chinese autogigant BYD. Op dit moment is 20 procent van de Sixt-vloot geëlektrificeerd.
Voor het afscheid van Tesla noemt Sixt redenen als de hoge aanschafprijzen of een lage restwaarde van de voertuigen aan het einde van hun levensduur. Deze wordt mede veroorzaakt door de sterk gedaalde prijzen van nieuwe Tesla’s. Volgens Focus zijn met de meeste andere fabrikanten afspraken gemaakt om de voertuigen tegen een van tevoren afgesproken bedrag terug te kopen, waardoor het verhuurbedrijf geen restwaarderisico loopt. Met Tesla is een dergelijke overeenkomst niet gemaakt.
Reparatiekosten hoger
Sixt noemt ook de hoge reparatiekosten als reden. Vanwege het geringere aantal slijtageonderdelen worden elektrische voertuigen weliswaar beschouwd als minder storingsgevoelig dan verbrandingsmotoren en zijn ze ook goedkoper in onderhoud, maar toch liggen de reparatiekosten bij schades aan elektrische auto's zo’n 30 tot 35 procent hoger dan bij vergelijkbare verbrandingsmotoren. Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV. De hogere kosten worden vooral veroorzaakt door dure schades aan de accu en de onbekendheid van sommige garagehouders met elektrische auto’s, wat gepaard gaat met langere stilstand.
Gigacasting
Desondanks wil Sixt wél elektrische auto’s van andere merken blijven aanbieden en dus is de kans groot dat het ligt aan de Tesla's zelf, zo concludeert de Zwitserse krant Blick. Drie jaar geleden voerde Tesla de Gigacasting-productiemethode in voor de Model 3 en Model Y. Daardoor bestaat de achterkant van de Model 3 nu uit twee complexe gietstukken in plaats van zo’n zeventig losse onderdelen. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook kosten voor mallen en gereedschappen.
Deze productiebesparingen vormen volgens Blick echter een probleem bij reparaties na een ongeval. In plaats van individuele beschadigde plaatwerkonderdelen te vervangen, moet bij een kop-staartbotsing van bijvoorbeeld een Model Y bijna de gehele achterkant worden vervangen. Dat is bij eventuele ongevalschade uiteraard vele malen duurder dan het simpelweg vervangen van losse onderdelen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Exclusieve SUV’s helpen Lamborghini aan recordomzet: “Beste jaar ooit”
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
BMW ziet verkoop elektrische auto’s stijgen
BMW scoort met zijn gamma elektrische auto’s. De verkoop ervan steeg in de eerste drie maanden van dit jaar met 28 procent, tot 82.700. De Duitse autofabrikant doet het daarmee relatief beter dan rivalen Tesla en Mercedes. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM58
‘Blauwe diesel’ is behoorlijk groen: biodiesel HVO stoot 90 procent minder CO2 uit