Stiptheid treinen keldert: bijna één op de vier komt niet of met vertraging aan op eindstation
Voor wie vaak de trein neemt, is het geen verrassing: in november reed één op de vijf treinen met minstens zes minuten vertraging. Dat is een van de slechtste resultaten in zeven jaar. Dat blijkt vrijdag uit de stiptheidscijfers op de opendatawebsite van spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel. Als we ook de afgeschafte treinen in rekening nemen, klokte het stiptheidscijfer vorige maand zelfs af op amper 76 procent.
De stiptheid van het binnenlandse treinverkeer wordt gemeten in het eindstation en - als de trein door de Brusselse Noord-Zuidverbinding rijdt - in het eerste station van die Noord-Zuidverbinding op zijn traject. Als de trein 6 minuten of meer vertraging heeft, wordt hij als niet-stipt beschouwd. De voorbije maand reed 80,8 procent van de treinen in België stipt. Dat betekent dat 19,2 procent, of bijna één op de vijf treinen, met minimum zes minuten vertraging reed.
“Dat is geen goed resultaat”, zegt Thomas Baeken, de woordvoerder van Infrabel. “We beseffen dat en doen er alles aan om de stiptheid te verbeteren.”
Herfstweer
Volgens Infrabel is het najaar traditioneel “een grote uitdaging en een moeilijke periode”. “Het herfstweer zet de stiptheid onder druk. De bladeren van de bomen belanden op het spoor en worden platgereden door de treinen. Daardoor kunnen de wielen van de treinen doorslippen en zeker in bosrijke en heuvelachtige gebieden is dat een probleem voor de stiptheid”, legt Baeken uit. Om dat probleem aan te pakken, zet Infrabel ook speciale werktreinen in die de gladheid op delen van het spoor moeten aanpakken.
Verder zijn er tal van incidenten die een effect hebben op de stiptheid en waarop Infrabel geen controle heeft, zoals ongevallen, spoorlopers en schade aan het materieel of de bovenleiding. “Op 2 november heeft storm Ciara een grote impact gehad op de stiptheid. Alleen al door die storm is de stiptheid met 2 procent gezakt”, benadrukt Baeken. De storm was die dag verantwoordelijk voor in totaal 45.000 minuten vertraging van de treinen.
Hij verduidelijkt nog dat Infrabel zelf verantwoordelijk is voor 14 procent van de stiptheid. “Storingen aan de infrastructuur liggen daarbij vaak aan de basis van de verminderde stiptheid en we doen er alles aan om die problemen met de infrastructuur sneller op te lossen”, aldus Baeken.
Incidenten
Daarnaast was er volgens de NMBS ook de impact van noodzakelijke werken aan het spoor, zoals ter hoogte van Herentals. “Daardoor liepen treinen vertraging op bij het binnenlopen van een station”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.
Het spoornet staat volgens Crols overal in Europa onder druk. “België is daarbij geen uitzondering. En we worden geconfronteerd met een fors gestegen aantal spoorlopers en een aantal persoonsaanrijdingen dat verdubbeld is sinds 2019. Dat zorgt voor impact op het hele net en dat zie je ook in de maand november”, aldus Crols.
“Reiziger verdient beter”
N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman wijst met een beschuldigende vinger richting minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). “De stiptheid onder minister Gilkinet zakt zienderogen. Zijn groene recepten voor het spoor zorgen voor een onbetrouwbare dienstverlening en dit zien we maand na maand zwart-op-wit”, klinkt het. Volgens Roggeman reden de treinen in november 5 procent minder stipt in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, en zakte het stiptheidscijfer met maar liefst 10 procent ten opzichte van november 2021, tijdens de coronapandemie. “De reiziger verdient beter", vindt de N-VA-politicus.
Zondag gaat een eerste fase van het nieuwe vervoersplan van de NMBS in. Dat plan voor de komende drie jaar is volgens de NMBS “het meest ambitieuze plan ooit”, en moet het aantal treinkilometers met 7,4 procent doen toenemen. Er zullen meer treinen rijden en er wordt ingezet op een betere dienstverlening ’s avonds en in het weekend. Toch gelooft Roggeman niet dat de reiziger daar voordeel zal van ondervinden. “Het wordt voor de NMBS zo nog moeilijker om de stiptheidscijfers op te krikken en de reiziger een betere dienstverlening te verschaffen”, denkt hij.
LEES OOK.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slaagkans van IVF verschilt enorm per ziekenhuis: rapport rangschikt Belgische fertiliteitscentra
-
Melissa Depraetere (Vooruit): "Wie niet wil integreren, verliest zijn geld”
Nieuwkomers die niet willen integreren, zullen hun geld verliezen. Dat standpunt brengt interimvoorzitter van Vooruit Melissa Depraetere naar voren in De Zondag. “Dat gaat over rechten en plichten. Wij zouden voor nieuwkomers het leefloon vervangen door integratiesteun. Wie niet wil integreren, verliest zijn geld.” -
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
-
Woonzorgcentra in Vlaanderen zijn vaak al heel duur en dan moet je soms nog bijbetalen voor extra’s: “1,5 euro voor wafeltje in plaats van koekje tijdens kerstdiner”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
update
Brandweerman (32) uit Maldegem verongelukt tijdens motorrit in Lapscheure: “Een man vol grappen en grollen”
Damme, Maldegem
-
Kwart treinen met vertraging: “Misnoegde pendelaars is geen wonder”
-
PREMIUM
Zoon van vermiste Annie De Poortere spreekt voor het eerst: “Plots moeten we rekening houden met moord. We hebben alleen maar méér vragen”
“Ga even zitten. We hebben uw mama gevonden.” Met dat telefoontje kreeg een stomverbaasde Jo Defever (56), de zoon van de vermiste Annie De Poortere, zaterdagnacht te horen dat er resten van haar lichaam in de tuin van hun buurman in Sint-Martens-Latem zijn teruggevonden. Dertig jaar na haar verdwijning. Hier spreekt zoon Jo voor het eerst: “Dat het verhaal nu zó een wending neemt: nee, dat had ik niet meer voorspeld.”Sint-Martens-Latem -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Recordaantal vertragingen, maar NMBS past in stilte compensatieregeling aan voor pendelaars
Als u regelmatig de trein neemt, zal u het zelf al gemerkt hebben: nog nooit hadden zoveel treinen vertraging. Net nu beslist de NMBS om het nog moeilijker te maken voor pendelaars om een schadevergoeding te eisen. Dat doet ze in alle stilte, zonder communicatie, ontdekte onze onderzoekscel. Maar vanaf wanneer kan je dan wél geld terug krijgen? En hoe doe je dat dan? -
1
Belg (46) “zeer ernstig” gewond bij val tijdens wandeling op rotsen aan Spaanse Costa Blanca