Autoverhuurder Sixt gooit Tesla uit wagenpark
Autoverhuurder Sixt stopt met het verhuren van Tesla's. Volgens het Duitse blad Focus worden er geen nieuwe Tesla’s meer aangeschaft en ook wordt het aandeel Tesla’s in de huidige vloot compleet afgebouwd.
“De Tesla's die momenteel in ons wagenpark zitten, zullen worden verkocht nadat hun looptijd is verstreken’’, zegt een woordvoerder van Sixt. “Daardoor zal het aantal Tesla's geleidelijk worden verminderd.” Volgens het toonaangevende Duitse opinieblad Focus betreurt Tesla de beslissing van Sixt. Voor veel klanten vormt een huur-Tesla of een Tesla via een abonnement een goede kennismaking met elektromobiliteit. Op dit moment biedt Sixt de Model Y en Model 3 te huur aan.
Kosten zijn één reden
Dat betekent echter niet dat Sixt zich afkeert van elektrische auto's. In tegendeel zelfs: tegen 2030 moeten de wagenparken van Sixt voor 70 tot 90 procent uit elektrische voertuigen bestaan, aldus een woordvoerder. Sixt tekende onlangs een contract voor meer dan 100.000 elektrische voertuigen met de Chinese autogigant BYD. Op dit moment is 20 procent van de Sixt-vloot geëlektrificeerd.
Voor het afscheid van Tesla noemt Sixt redenen als de hoge aanschafprijzen of een lage restwaarde van de voertuigen aan het einde van hun levensduur. Deze wordt mede veroorzaakt door de sterk gedaalde prijzen van nieuwe Tesla’s. Volgens Focus zijn met de meeste andere fabrikanten afspraken gemaakt om de voertuigen tegen een van tevoren afgesproken bedrag terug te kopen, waardoor het verhuurbedrijf geen restwaarderisico loopt. Met Tesla is een dergelijke overeenkomst niet gemaakt.
Reparatiekosten hoger
Sixt noemt ook de hoge reparatiekosten als reden. Vanwege het geringere aantal slijtageonderdelen worden elektrische voertuigen weliswaar beschouwd als minder storingsgevoelig dan verbrandingsmotoren en zijn ze ook goedkoper in onderhoud, maar toch liggen de reparatiekosten bij schades aan elektrische auto's zo’n 30 tot 35 procent hoger dan bij vergelijkbare verbrandingsmotoren. Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV. De hogere kosten worden vooral veroorzaakt door dure schades aan de accu en de onbekendheid van sommige garagehouders met elektrische auto’s, wat gepaard gaat met langere stilstand.
Gigacasting
Desondanks wil Sixt wél elektrische auto’s van andere merken blijven aanbieden en dus is de kans groot dat het ligt aan de Tesla's zelf, zo concludeert de Zwitserse krant Blick. Drie jaar geleden voerde Tesla de Gigacasting-productiemethode in voor de Model 3 en Model Y. Daardoor bestaat de achterkant van de Model 3 nu uit twee complexe gietstukken in plaats van zo’n zeventig losse onderdelen. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook kosten voor mallen en gereedschappen.
Deze productiebesparingen vormen volgens Blick echter een probleem bij reparaties na een ongeval. In plaats van individuele beschadigde plaatwerkonderdelen te vervangen, moet bij een kop-staartbotsing van bijvoorbeeld een Model Y bijna de gehele achterkant worden vervangen. Dat is bij eventuele ongevalschade uiteraard vele malen duurder dan het simpelweg vervangen van losse onderdelen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Telenet breidt uit naar energiemarkt: telecombedrijf gaat laadpalen installeren aan huis
Telenet wordt actief op de markt van laadpalen voor elektrische wagens. Onder de merknaam Blossom gaat het telecombedrijf vanaf 1 april voor bedrijven laadpalen bij werknemers thuis installeren. -
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
11
Belgische laadinfrastructuur groeit sneller dan in de buurlanden, maar: “Enorm verschil tussen Noord en Zuid”
Het aantal laadpunten en snelladers voor elektrische wagens in België is het afgelopen jaar sneller gegroeid dan het Europees gemiddelde en dan in onze buurlanden. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring maandag op basis van cijfers van European Alternative Fuels Observatory (EAFO). -
PREMIUM
GETEST. Onze reporter rijdt exclusief mee in wagen waarvan chauffeur 730 km verderop zit
Je bestelt een deelauto via een app en in plaats van die te gaan zoeken in de straten in de buurt, rijdt hij vanzelf tot voor je deur, vanop afstand bestuurd. Dat is wat het Belgische Ush wil lanceren. De start-up van autoverdeler D’Ieteren wil er dit jaar nog mee van start gaan. HLN-techexpert Kenneth Dée reed mee met de eerste Belgische rit, verzorgd door een chauffeur 730 kilometer verderop: “De wagen die Ush gebruikt, is hier niet eens speciaal voor ontwikkeld.” -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?