Station Noorderkempen in Brecht. Van hieruit rijden voortaan meer treinen naar Antwerpen.
© Zoonar.com/Bjorn Beheydt - portal.belgaimage.be

Vanaf vandaag rechtstreekse trein tussen Leuven en Charleroi en extra treinen tussen Noorderkempen en Antwerpen

Vandaag start de NMBS met de eerste fase van haar vervoersplan 2023-2026. Daarmee wil de NMBS haar aanbod de komende jaren fors uitbreiden. Voortaan zullen er elk uur twee treinen rijden tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal. Er komt ook een rechtstreekse trein tussen Leuven en Charleroi, waardoor de luchthaven daar vlotter bereikbaar moet worden. Reizigersorganisatie Trein Tram Bus (TTB) juicht dat toe, maar ziet ook enkele pijnpunten.

In april dit jaar kondigde de NMBS "het meest ambitieuze vervoersplan" ooit aan. De vervoersmaatschappij wil de komende jaren inzetten op het aanbod rond de grote steden in ons land. Tegen 2026 moeten er 2.000 meer treinen rijden per week. Vandaag start de NMBS met de eerste fase van het plan. Daarin staan twee blikvangers centraal. 

Concreet zal je vanaf vandaag vanuit het station in Leuven een rechtstreekse IC-trein naar Charleroi kunnen nemen. "Dat is belangrijk omdat die trein ook zal stoppen in Fleurus. Van daaruit kan je een snelle busverbinding nemen richting de luchthaven van Charleroi", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. 

Daarnaast zullen er ook meer treinen rijden tussen het station Noorderkempen (in Brecht) en Antwerpen-Centraal. Tot nu toe reden er enkel tijdens de piekuren 's ochtends en 's avonds twee treinen per uur. Vanaf vandaag zal dat de hele dag door zo zijn. 

Trein Tram Bus geeft goede en slechte punten

Reizigersorganisatie Trein Tram Bus (TTB) is niet onverdeeld gelukkig met het nieuwe aanbod. "Enerzijds zijn er positieve dingen, zoals meer treinen tussen Antwerpen en de Noorderkempen en de nieuwe verbinding tussen Leuven en Charleroi. Dat laatste is handig voor luchthavenreizigers. Ook tussen Gent en Oudenaarde rijden meer treinen", zegt Kees Smilde, beleids- en communicatiemedewerker bij TTB.

"Maar tussen Hasselt en Genk verdwijnen er piekuurtreinen en in West-Vlaanderen gebeurt er helemaal niets. In Gent wordt de Dampoort Express, een piekuurtrein tussen Dampoort en Brussel, een uur vervroegd, waar veel huidige reizigers niets aan hebben. We zien ook dat een aantal piekuurtreinen die anderhalf jaar geleden geschrapt zijn, nog altijd niet terugkomen".

De populaire piekuurtrein Dampoort Express naar Brussel wordt een uur vervroegd.
© Japplemedia

Vrijetijdsreizigers

In de volgende fasen van het vervoersplan van de NMBS staat vooral de uitbreiding van het aanbod in de steden op vrijdag- en zaterdagavond centraal. "We willen op die manier vrijetijdsreizigers aantrekken", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Als je een avondje uit wil naar de stad, en 's avonds op een later uur nog terug naar huis wil gaan, kan je dat voortaan ook met de trein doen."

Met het nieuwe vervoersplan moet de NMBS tegemoetkomen aan de strenge doelstellingen die ze zichzelf heeft opgelegd. Zo wil de spoorwegmaatschappij tegen 2026 12 procent meer aansluitingen per uur hebben (zo'n 2.190 aansluitingen per uur). Het aantal reizigers moet bovendien toenemen met 30 procent tegen 2032. Toch wordt het uitbreiden van het treinaanbod niet evident. Door personeelstekorten moet de NMBS nu al regelmatig treinen schrappen.

Problemen

Er is een uitbreiding van het aanbod in de daluren en het weekend, dat komt overeen met het aantal mensen dat de trein meer gaat gebruiken voor vrijetijdsverplaatsingen, zegt Kees Smilde van TTB. "Dat vinden we positief." Anderzijds ziet Smilde de problemen op de lijn Antwerpen-Brussel niet meteen verbeteren.

De NMBS zet in op groei, en dat juichen wij toe. Maar we merken wel dat er problemen zijn.

Kees Smilde, TTB

"Daar zijn bijzonder veel problemen, te korte treinen, bijvoorbeeld. In de toekomst komt er nog een internationale trein bij, wat betekent dat er nog een binnenlandse trein zal verdwijnen", vreest Smilde. "De NMBS zet in op groei, en dat juichen wij toe. Maar we merken wel dat er problemen zijn om personeel te krijgen, problemen met materieel, en de infrastructuur kan soms niet volgen."

Meest gelezen