NMBS breidt haar aanbod uit, ondanks slechte stiptheid en personeelstekort: “We zullen dit aankunnen”

© Jimmy kets

De NMBS breidt het treinaanbod fors uit omdat het tegen 2032 het aantal treinreizigers met 30% moet toenemen. “We zorgen ervoor dat de infrastructuur, het personeel en het aantal treinen deze ambitie zullen aankunnen”, klinkt het.

Tommy Huyghebaert

Tegen eind 2026 moeten er volgens het plan wekelijks 2.000 treinen meer rijden. De nadruk ligt op extra aanbod rond de grote steden en op betere verbindingen in het weekend. De eerste aanpassingen van het plan werden zondag al doorgevoerd. Dat zal vooral voelbaar zijn in Wallonië, waar de luchthaven van Charleroi beter bereikbaar wordt gemaakt.

Nieuw in Vlaanderen is onder meer dat het station Noorderkempen op weekdagen de hele dag een tweede trein per uur van en naar Antwerpen-Centraal krijgt. Ook rijdt de S53-trein tussen Gent en Lokeren weer, op weekdagen is het traject verlengd tot Oudenaarde.

De grote ambities zijn moeilijk te rijmen met de personeelstekorten waardoor er regelmatig treinen worden afgeschaft, noch met de enorme vertragingen die NMBS noteert. Inclusief de afgeschafte treinen, had maar liefst één op de vier treinen vertraging in november.

LEES OOK. “November was een catastrofe”: stiptheid van treinen gaat van kwaad naar erger, nu al één op de vijf treinen die vertraging heeft

1.600 vacatures

Volgens NMBS gaat de spoorwegmaatschappij heel berekend om met de forse uitbreiding van het aanbod. “We zullen niet verder springen dan de mogelijkheden die we hebben”, zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS. “We houden rekening met verschillende criteria om de volgende fases van het ambitieuze plan uit te rollen. Iedere keer zullen we ons de vraag stellen of we over voldoende treinen beschikken om het aanbod uit te breiden, hoe het staat met de beschikbare spoorweginfrastructuur en of er voldoende personeel voorhanden is om de ambities in de werkelijkheid te zetten. We gaan niks doen als de druk op onze spoorweginfrastructuur te hoog is en als we onvoldoende treinen en personeel hebben.”

Dit jaar schreef NMBS bijvoorbeeld 1.600 vacatures uit die de spoorwegmaatschappij ook allemaal kon invullen. Volgend jaar zoeken ze ongeveer duizend nieuwe operationele medewerkers. “Het gaat om meer dan vervangers alleen voor wie op pensioen gaat. In 2023 en 2024 komen er in totaal 250 extra medewerkers bij. Die nieuwe mensen moeten ons personeel meer ademruimte geven en de uitbreiding van het treinaanbod mogelijk maken.”

Bekijk hier de volledige lijst van uitbreidingen

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen