"Vlaams Belang en PVDA brengen duidelijke boodschap": communicatie-expert verklaart recept voor succesvolle kiescampagne  

Afgelopen week heeft het AI-campagnefilmpje van CD&V met hun overleden boegbeeld Jean-Luc Dehaene veel losgemaakt. In "De zevende dag" heeft communicatie-expert Reinout Van Zandycke de campagnestrategieën van verschillende partijen onder de loep genomen. "De essentie is een duidelijke boodschap herhalen, herhalen en herhalen."

"Politieke communicatie is een en-en-verhaal. Je moet zowel inzetten op sociale media als aanwezig zijn in debatten. Zo hebben Vlaams Belang en PVDA een zeer duidelijke boodschap die ze via allerlei kanalen herhalen, herhalen en herhalen", zegt expert politieke communicatie Reinout Van Zandycke in "De zevende dag". "Een inhoudelijke boodschap met een emotioneel jasje is belangrijk. Bij de ene partij is dat jasje al wat dikker dan bij de andere."

Likes voor Vlaams Belang

"Vlaams Belang heeft heel veel interacties op sociale media", stelt Van Zandycke vast. "Ze scoren heel veel likes, niet alleen op Facebook of Instagram, maar ook op nieuwere kanalen. Tom Van Grieken scoort wekelijks als één van de betere politici op Tiktok."

Partijen als Vlaams Belang hebben volgens Van Zandycke een zeer duidelijke boodschap via verschillende kanalen. "Sociale media zijn zeker belangrijk maar het is niet hét heiligmakende communicatiemiddel. Aanwezig zijn op debatten is ook belangrijk. Het is een en-en-verhaal in politieke communicatie."

BEKIJK - Reinout Van Zandycke: "Tom Van Grieken scoort wekelijks als een van de betere politici op Tiktok"

Videospeler inladen...

De klassieke achterban van CD&V

Woensdagavond lanceerde CD&V een opmerkelijk campagnefilmpje dat op heel wat kritiek stuitte. In het filmpje kwam overleden boegbeeld Jean-Luc Dehaene weer tot leven dankzij artificiële intelligentie. "Als partij hiermee uitpakken, is een groot risico", vindt ook Van Zandycke.

"Een gouden regel in de politieke communicatie is aandacht krijgen. Aangezien we er vandaag nog steeds over praten zijn ze in dat opzet geslaagd. Maar op sociale media kwam er toch vooral kritiek. Het gevaar met zo'n filmpje is dat men een negatief gevoel onthoudt. Een negatief gevoel gaat sterker doorwegen en dus eerder zorgen voor een negatieve impact."

CD&V heeft hiermee veel aandacht gekregen, maar het gevaar van zo'n campagnefilmpje is dat men een negatief gevoel onthoudt

Reinout Van Zandycke, expert politieke communicatie

"CD&V maakt in hun campagne een duidelijke keuze voor een iets oudere doelgroep", aldus Van Zandycke. "Ik denk dat de partij heel bewust twee doelgroepen aanspreekt. Langs de ene kant kiezen ze voor vernieuwing met de jonge voorzitter Sammy Mahdi. Langs de andere kant voor hun klassieke achterban door niet te veel in te zetten op vernieuwing in hun campagne."

BEKIJK - Van Zandycke over de communicatiestrategie van CD&V

Videospeler inladen...

Minder rechte lijn bij N-VA

Volgens Van Zandycke heeft N-VA een veel minder afgelijnde boodschap op sociale media dan vroeger. "N-VA is wat zoekende. Als je naar hun advertentie-uitgaven kijkt, wordt er geen duidelijke keuze gemaakt voor bepaalde politici." Volgens Van Zandycke is er nog geen reden tot kopzorgen. "Ze hebben nog zes maanden tot de verkiezingen om hun strategie meer afgelijnd te krijgen."

"N-VA heeft een veel minder afgelijnde boodschap op sociale media in tegenstelling tot vroeger

Reinout Van Zandycke, expert politieke communicatie

Het tij keren bij Open VLD

Open VLD doet het niet goed in de peilingen, maar volgens Van Zandycke kunnen de Vlaamse liberalen het tij nog keren. "Op zes maanden kan er heel veel gebeuren in politieke communicatie. Kijk maar naar de coronacrisis die zorgde voor een enorme stijging in de peilingen bij Open VLD en premier De Croo.", zegt hij.

"Ik heb het vaak over de wet van de 1%. Ofwel doe je het elke dag 1% beter, ofwel kan je de verkiezingen winnen door "events". Het kan dus zeker nog veranderen, maar dat is sterk afhankelijk van de "events" die nog zullen komen."

BEKIJK - Het volledige gesprek met Reinout Van Zandycke over politieke communicatie in "De zevende dag"

Videospeler inladen...

Meest gelezen