Afgeleide automobilist rijdt voetganger aan: “Ook handenvrij bellen kan gevaarlijk zijn”

Ook handenvrij bellen is niet zonder gevaar.© getty images

Een voetganger raakte dit weekend levensgevaarlijk gewond na een aanrijding door een automobilist die handenvrij aan het bellen was. “Ook als je handsfree belt, ben je afgeleid.”

Christoph Meeussen

In de statige Cogels-Osylei in Antwerpen was een vrouw van 47 vrijdagavond op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Ze werd aangereden door een automobilist, waarna ze in levensgevaar en onder begeleiding van een MUG-voertuig naar het ziekenhuis werd afgevoerd. De man (45) die haar aanreed, testte negatief op alcohol en andere drugs.

De verkeerspolitie kreeg de bestuurder net voordien nog in de gaten, toen die verkeerd had voorgesorteerd. “Vermoedelijk was de bestuurder handenvrij aan het bellen en was hij daardoor afgeleid”, verklaarde politiewoordvoerder Wouter Bruyns aan VRT Nws.

Emotioneel onderwerp

Met de gsm in de hand bellen kan een bestuurder een fikse boete opleveren. Maar ook handenvrij bellen is niet zonder gevaar. Daarvoor waarschuwt verkeersveiligheidsinstituut Vias.

“Het neemt een bepaald deel van je concentratie weg”, zegt woordvoerder Stef Willems. “En het kan zijn dat je een fractie van een seconde later reageert. Honderd keren gaat het goed, maar één keer kan het toch fout aflopen. Natuurlijk zijn er verschillen: even je partner laten weten dat de soep op mag, gaat je minder afleiden dan een langer telefoontje over het werk of een emotioneel beladen onderwerp.”

“Het is onderzocht. Wie handenvrij belt, kijkt 44 procent minder naar verkeersborden en 28 procent minder naar ander weggebruikers”

Stef Willems

Verkeersveiligheidsinstituut Vias

Willems verwijst naar een onderzoek dat enkele jaren geleden werd uitgevoerd. Daarbij moesten bestuurders eenzelfde traject rijden: heen handenvrij bellend, en de terugrit zonder te bellen. Met speciale technologie werden de oogbewegingen precies gevolgd. “Wie belde, keek 44 procent minder naar verkeersborden en 28 procent minder naar ander weggebruikers. Bestuurders bleven ook langer op de middenrijstrook hangen”, zegt Willems. “Het is wat anekdotischer, maar van de dertig proefpersonen misten er drie de afrit die ze moesten nemen. En één iemand vond nadien een snelheidsboete in de bus. Er is dus zeker wel een effect.”

Verbieden?

Of handenvrij bellen vaak mee aan de basis ligt van een ongeval, daar zijn volgens Willems geen cijfers over. Voor een verbod erop pleit zijn organisatie ook niet. “Dat handhaven zal niet makkelijk zijn. Laten we eerst beginnen met een goede handhaving van wat al verboden is: niet-handsfree bellen.”

Hij raadt aan om de gsm tijdens de rit uit te schakelen of de niet-storenfunctie te activeren. “Wil je laten weten dat de soep mag worden opgewarmd, laat voor de rit weten wanneer je thuis zult zijn. Moet je toch een telefoontje doen, zet je even aan de kant. Hou ook rekening met de locatie en de tijd. Op een lege snelweg is een handenvrij telefoontje ook minder risicovol dan rond schooltijd met veel kinderen op pad.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen