"Games zijn geen typische bezigheid voor jongens en de sector is lang geen niche meer": 5 misverstanden over games ontkracht

De Belgische gamesector scheert hoge toppen. Toch blijven nog veel clichés en misverstanden bestaan over games, zegt Youri Loedts, hoofd van het Gamefonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). We zetten er vijf op een rij. 

Beste game van het jaar. Beste prestatie. Beste role-playing game. Beste multiplayer. Beste ondersteuning van de gemeenschap én de publieksprijs: “Baldur’s Gate 3”, gemaakt door Larian Studios in Gent, was afgelopen week wereldnieuws. 

BEKIJK - Acteur Timothée Chalamet maakt de winnaar van "Beste game" bekend:

Gloednieuw is “Baldur’s Gate 3” niet. De game is al uit sinds augustus. Maar toen de makers in november prijzen binnenhaalden op de Golden Joystick Awards werd er nauwelijks over geschreven, zegt Loedts.

“Er is nu wel aandacht aan “Baldur’s Gate 3” op die Game Awards besteed, en dat is meegenomen, maar vaak wordt erover gezwegen. Als dat bij een film zou voorvallen, is het dan weer wel voorpaginanieuws.”

Over games doen dan ook heel wat misverstanden en clichés de ronde. In “De wereld van Sofie” op Radio 1 ging Loedts er dieper op in. 

1. Games zijn vooral Japans en Amerikaans

Games vooral een Japanse of Amerikaanse aangelegenheid? Er zijn ook zoveel topstudio’s in Vlaanderen, zegt Loedts. 

“Ik hoop dat iedereen Larian Studios in Gent ondertussen kent, maar er is bijvoorbeeld ook i-illusions. Zij hebben bekendheid opgebouwd met “Space pirate trainer”, een VR-game. Ook hun snowboardgame “Shredders” was een succes.

Daarnaast is er ook nog Triangle Factory in Gent, Happy Volcano in Leuven, Cyborn in Antwerpen,... Het zijn er veel te veel om op te noemen, en allemaal zijn ze heel goed bezig.”

2. Games zijn voor kinderen

Dat we games toch stiefmoederlijk blijven behandelen, komt vooral omdat het door veel mensen gezien wordt als iets voor kinderen, zegt Loedts. “Terwijl dat helemaal niet klopt. De gemiddelde leeftijd van gamers wereldwijd is 35 jaar.”

“Soms wordt ook gezegd dat gaming een typische jongensbezigheid is. Ook dat is helemaal niet waar. 46 procent van de gamers is vrouw.”

“De stereotypes kloppen allemaal niet, maar het speelt er wel in mee dat de mainstreampers op games neerkijkt. 

3. Games draaien rond geweld

Uiteraard zijn er games waar geweld een rol in speelt. Maar je hebt ook racegames, puzzle games, strategie games, roleplaying games en escape games.

Of zoals gamefanaat William Boeva het verwoordt: “Games zijn een medium zoals je een boek hebt, of muziek, of een film. Er zijn stationsromans en er is literatuur. Met allebei is niets mis, het is maar wat je wil.”

Loedts noemt games een samenkomst van allerlei kunstvormen: “Je hebt het visuele, de storytelling en de muziek bijvoorbeeld. Toch worden we op Europees niveau nog altijd niet als cultuur erkend, wat we heel erg vinden. Op internationaal vlak is die erkenning er wel."

"Ik wil mijn pijlen niet op iemand richten, maar ik denk dat er te weinig gamers op redacties zitten.”

4. Gamemuziek is irritante bliep bliep pling plong

Gamemuziek is een genre op zich geworden. Zo werd dit jaar op Film Fest Gent voor het eerst de ‘WSA Game Music Award’ uitgereikt. De award ging naar River Boy (Narayana Johnson) voor de muziek van het spel "Cult of the lamb". "De verraderlijk schattige, intense en onvoorspelbare muziek van Johnson versterkt de chaos die de gamer moet doorstaan", klonk het in het persbericht.

Games zijn voor heel wat muzikanten een soort virtuele etalage. Sommigen gaan bijzonder ver in het gebruiken van dat parallelle universum: ze treden live op in videogames bijvoorbeeld. Of ze gebruiken een game als platform om hun muziek te promoten. Miljoenen gamers volgden er bijvoorbeeld het optreden van rapper Eminem op “The big bang” van Fortnite.

Er zijn ook overleden muzikanten die dankzij een game een tweede leven krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Tom Petty en zijn nummer “Love is a long road”, in de trailer van “Grand Theft Auto VI”. De game komt in 2025 op de markt.

Sinds Petty te horen was in die nieuwe GTA-trailer is zijn nummer al een kwart miljoen keer opgezocht via Shazam. En nóg meer duizelingwekkend: het aantal streams van dat nummer op Spotify is gestegen met 37.000 (!) procent. 

“Love is a long road” is ook het tweede meeste aangekochte nummer in iTunes, na “All I Want for Christmas” van Mariah Carey. Niet slecht voor een overleden muzikant. En allemaal door die nieuwe versie van GTA.

5. De gamewereld is een kleine wereld

Games zijn dus al lang geen niche meer. De community is heel groot: miljoenen mensen spelen games. “De omzet voor 2023 wordt nu geschat op 174 miljard euro, en dat wil iets zeggen” zegt Loedts. Zijn cijfers haalt hij bij Newzoo, de marktleider in videogames en gamesdata. 

We spreken dus over een gigantische industrie. “Games zijn het snelst verkopende entertainmentproduct aller tijden” besluit Loedts. 

BELUISTER - Youri Loedts, hoofd van het Gamefonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds, in het Radio 1-programma "De Wereld van Sofie"

Meest gelezen