© Facebook Comac Studenten / Veto

Ook jongerenpartijen geven massaal veel geld uit aan sociale media: op vijf jaar tijd al meer dan 140.000 euro

Ze komen lang niet in de buurt van wat hun moederpartijen aan reclame kopen op sociale media, maar ook de zeven jongerenbewegingen doen hun duit in het zakje op sociale media. Volgens een onderzoek van studentenblad ‘Veto’ gaven ze sinds april 2019 meer dan 140.000 euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram. En in tegenstelling tot de bij moederpartijen is het niet Vlaams Belang Jongeren (VBJ) of Jong N-VA dat riant op 1 prijkt.

debn
Bron: Veto

Met 98.135 gespendeerde euro’s is Comac – de studentenbeweging van het extreemlinkse PVDA – de grote winnaar. Het gaf 70.000 euro meer uit dan de tweede in de rangschikking VBJ. Daarnaast, en hier niet meegerekend, gaf ook Redfox – de andere jongerenvereniging van PVDA – zo’n 40.000 euro uit aan online advertenties.

LEES OOK. Politieke partijen gaven in 2023 al 4,9 miljoen euro uit online advertenties

De andere vijf volgen al op grote achterstand en spendeerden allemaal minder dan 10.000 euro . Op plaats drie staat Jong N-VA met 7.735 euro, Jong Groen gaf 4.439 euro uit. JONGCD&V en Jongsocialisten zitten allebei rond de 1.500 euro, terwijl Jong Vld de enige jongerenpartij is met uitgavenbedrag van ‘amper’ drie cijfers: 497 euro.

Met die bedragen komen de zeven partijen samen nog niet in de buurt van wat hun moederpartijen jaarlijks aan sociale media spenderen. Tot en met oktober gaven zij al 4,9 miljoen euro uit aan advertenties op de sociale media van Meta. N-VA en Vlaams Belang geven veruit het meeste uit aan online advertenties, volgens De Tijd. Respectievelijk vloeiden bijna 1,5 miljoen euro en bijna 1,4 miljoen euro vanuit die partijen naar Meta in de tien maanden van dit jaar.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER