“Geluidsimpact van Brussels Airport daalt tegen 2032"
Ondanks de voorspelde groei in aantal passagiers en hoeveelheid cargo zal de geluidsimpact van de luchthaven Brussels Airport de komende jaren afnemen. Tegen 2032 zou het aantal potentieel sterk gehinderden dalen met 12 procent. Dat blijkt uit het milieueffectrapport (MER) dat hoort bij de aanvraag van een nieuwe omgevingsvergunning Brussels Airport. Het rapport is vandaag voorgesteld.
In het MER werden de huidige milieueffecten, gebaseerd op data uit 2019, en een realistisch toekomstscenario binnen de bestaande infrastructuur onderzocht. Dat scenario gaat uit van 32 miljoen passagiers en 1 miljoen ton gevlogen vracht in 2032. Wat geluid betreft, blijkt uit het rapport dat het aantal potentieel sterk gehinderden zal dalen met 12 procent, “ondanks de verwachte bevolkingsgroei rond de luchthaven”. Tegen 2032 zou 63 procent van de vluchten worden uitgevoerd met de meest moderne geluidsefficiënte toestellen, tegenover 31 procent vandaag, en zouden moderne, stillere landingstechnieken gebruikt worden, die ook minder CO2 uitstoten.
De luchthaven nam de voorbije jaren al maatregelen om de impact op het milieu te beperken, benadrukt Brussels Airport. Zo is het aantal potentieel sterk gehinderde omwonenden sinds 2000 met 57 procent gedaald. Verder worden de luchtvaartmaatschappijen met behulp van gedifferentieerde tarieven aangemoedigd hun stilste en energie-efficiëntste toestellen in te zetten. De luchthaven zet tevens in op stillere landingstechnieken en de elektrificatie van het grondafhandelingsmateriaal. Die duurzaamheidsmaatregelen evalueerden de experts in het MER als positief. Verder duidden ze twee zones aan waar bijkomende geluidsbarrières kunnen komen: in 2024 wordt daarvoor een haalbaarheidsstudie opgestart.
De huidige milieuvergunning van Brussels Airport Company voor de uitbating van de luchthaven vervalt in juli 2024. Daarom werd in juli van dit jaar bij de Vlaamse overheid een aanvraag ingediend voor de hernieuwing van de vergunning, ditmaal voor onbeperkte duur. De uitbater van Brussels Airport zei eerder al dat de aanvraag gaat over “het vernieuwen van de bestaande vergunning voor het uitbaten van de luchthaven binnen de huidige terreinen en infrastructuur en onder de huidige voorwaarden”. Er is met andere woorden op dit moment geen sprake van zaken als een nieuwe startbaan of een nieuwe pier, en de luchthavenuitbater zei ook geen extra nachtvluchten na te streven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
43
HET DUEL. Mahdi (CD&V) en Vaneeckhout (Groen) vol in de aanval over migratie: “U maakt Vlaams Belang op die manier alleen maar groter”
-
Drugsgeweld in Oostende escaleert: politie zoekt verdachte van steekpartij op klaarlichte dag
Bewakingsbeelden tonen hoe een jongeman met een lichtblauwe trainingsvest wegspurt met in zijn handen een groot, gekarteld mes. Daar heeft hij enkele seconden voordien een andere man mee neergestoken, midden op straat in het centrum van Oostende. Mogelijk is er een link met het Nederlandse drugsmilieu. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM5
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
Een Vlaming, architect Xavier De Kestelier (48), heeft de eerste maanbasis ontworpen. Hij deed dat in opdracht van de Europese ruimteorganisatie ESA. Als architect wil hij vooral één ding weten: hoe is het om op de maan te wonen. Hoe zijn ‘maanhuis’ eruitziet? Dat vertelt hij zelf. -
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
Uit alle peilingen blijkt dat het één van de twee grote thema’s is voor deze verkiezingen: migratie. En toch zweeg N-VA -op één zin na- volledig over het onderwerp op haar congres. “Het wordt de beslissende gok van deze verkiezingscampagne”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Is Bart De Wever sterk genoeg om van ‘de hard werkende Vlaming moet meer geld overhouden’ de inzet te maken? En in één adem ‘dat andere thema’ én het Vlaams Belang in de schaduw te zetten?” -
Kunstenaar stelt standbeeld Leopold II in Brussel te koop: “Een waarschuwing”
Stad Brussel
-
PREMIUM59
INTERVIEW. Christophe Deborsu: “Verontwaardiging over geld is makkelijk als je niemand kent die erdoor geraakt wordt. Maar zet je één seconde in onze plaats”
-
PREMIUM12
INTERVIEW. Oorlogsjournalist Robin Ramaekers: “Toen ik mijn lief vroeg om te trouwen, was ze geschokt. ‘Moet dat echt?’, zei ze”
“Mensen geloven me niet altijd als ik het zeg. Maar misschien ga ik wel lesgeven in Brussel. Of olijven kweken op een berg in Italië.” Als oorlogscorrespondent leeft Robin Ramaekers op het ritme van conflict. Maar het leven is méér dan Gaza en Oekraïne. “Ik heb twee dochters, de dag waarop mijn job hen bang maakt, zal de dag zijn waarop ik mezelf in vraag stel.” -
PREMIUMGetuigenis
Net als Celine Van Ouytsel werd ook Elien (43) veelvuldig bedrogen door haar man: “Je hoeft me geen kus te geven, ga maar achter je pc zitten”
“Iedereen heeft een mening over overspel, tot je het zelf meemaakt.” Elien (43) ontdekte - net als voormalig Miss België Celine Van Ouytsel (27) - veelvuldig bedrog bij haar man. “Ik las hoe hij seks had met een collega. Die vrouw had ook een foto van een zwangerschapstest gestuurd. Mijn hart stond stil”, getuigt ze bij HLN. Openhartig vertelt ze over het overspel. Ze besloot bij hem te blijven, maar is het vertrouwen volledig hersteld? -
PREMIUM
Mysterie in Tenerife: wat is er gebeurd met het Vlaamse koppel Marc en Laura, die sinds vorige week vermist zijn?