Regering bereikt akkoord over krantenbedeling: uitgevers krijgen nog drie jaar steun

De federale regering heeft een akkoord bereikt over de krantenbedeling. Tot 2026 krijgen Belgische uitgevers en middenveldorganisaties vijftig miljoen euro fiscale steun per jaar. Bpost mag nog gedurende zes maanden kranten verdelen. Dat is bevestigd aan onze redactie.

wver pl

De federale regering trekt vanaf volgend jaar 50 miljoen euro per jaar uit als steun voor de bedeling van kranten en tijdschriften. Dat bedrag krijgen zowel commerciële uitgevers als middenveldorganisaties in de vorm van fiscale steun. Voor de uitgevers geldt dat enkel als steun voor de bedeling in de zogenaamde witte zones, dat zijn de plattelandsregio’s met minder dan 225 inwoners per vierkante kilometer. Voor de middenveldorganisaties geldt dat voor de bedeling van hun publicaties in het hele land. Dat gaat dan onder meer over de ziekenfondsen en vakbonden.

De regeling geldt tot 2026. Daarna is het aan de volgende regering om daarover verder beslissingen te nemen.

Besparing van 175 miljoen

Op die manier heeft de federale regering een akkoord over een dossier dat haar al enkele maanden achtervolgt. Ze had oorspronkelijk een concessie van 125 miljoen uitgeschreven voor de bedeling van alle publicaties, een besparing tegenover de huidige concessie van 175 miljoen euro per jaar voor Bpost. Voor het nieuwe contract ging de voorkeur naar PPP en Proximy, maar uiteindelijk annuleerde de regering die concessie.

In de nieuwe regeling is een overgangsperiode van zes maanden voorzien. De eerste helft van 2024 zet Bpost de bedeling verder. Daarvoor krijgt ze een bedrag van rond de 75 miljoen euro.

Voorgeschiedenis

Het dossier heeft al een hele voorgeschiedenis. Nadat vanuit de politiek en enkele digitale nieuwsmedia al langer ­kritiek was geuit op de enorme subsidies die de overheid uitdeelt voor het bussen van dagbladen, belandde de concessie eind 2022 in een schandaalsfeer toen Bpost zijn CEO Dirk Tirez aan de deur zette. Volgens een audit die het postbedrijf liet uitvoeren, hadden Bpost, de uitgevers DPG Media en Mediahuis, en de distributeur PPP illegale marktafspraken gemaakt om te garanderen dat de opdracht grotendeels in handen van Bpost zou blijven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer