© Unsplash

Een derde van millennials en gen Z’ers durft zelf geen eten te bestellen op restaurant

Je bent met vrienden op restaurant, werpt een blik op de kaart en wordt overvallen door nervositeit. Want je weet niet wat je wil of hoe je het gerecht in kwestie uitspreekt. Klinkt herkenbaar? Maar liefst een derde van de millennials en gen Z’ers lijden aan bestelschaamte.

Camille Van Puymbroeck

Het aanbod aan restaurants, gerechten en cuisines is dezer dagen haast oneindig. Of je nu Asian fusion, Mexicaans of Ethiopisch wil eten: het kan allemaal. Maar dat uitgebreide aanbod zorgt er blijkbaar ook voor dat we angstig worden van een restaurantbezoek. De Italiaanse keten Prezzo ging op onderzoek uit over ons eetgedrag en dat leverde interessante resultaten op.

Meerdere facetten van angst

Zo blijkt dat maar liefst 34% van de 18 tot 24-jarigen aan iemand anders vraagt om een gerecht voor hen te kiezen én om de ober aan te spreken. En ook de millennials doen het met 32% niet veel beter.

Die angst kent verschillende oorzaken. 30 tot 40% van de restaurantgangers geeft aan dat een uitgebreide kaart hen angstiger maakt. 23% van de respondenten geeft zelfs aan dat ze bereid zijn om een restaurantbezoek af te zeggen wanneer ze zich te overweldigd voelen door het menu. Van de 18 tot 24-jarigen zegt maar liefst 38% niet op restaurant te willen gaan, tenzij ze de kaart op voorhand konden raadplegen.

LEES OOK:

De menu-angst wordt veroorzaakt door hoge prijzen (23%), schrik om niets te vinden wat ze lekker vinden (17%) en spijtgevoelens veroorzaakt door hun keuze (12%). Bovendien is voedingsjaloezie een waar begrip onder restaurantgangers. 40% van de millennials zegt weleens jaloers te zijn op de keuze van een ander, waardoor 26% steevast als laatste van de groep bestelt om zo de beste keuze te proberen te maken. Wanneer ze uiteindelijk een keuze maken, laat 33% van de 25 tot 34-jarigen zich leiden door wat er het best zou uitzien op sociale media.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer