Verkeersinstituut Vias "gematigd positief" over vernieuwde code van de openbare weg

Verkeersinstituut Vias is gematigd positief over de vernieuwde code van de openbare weg die vandaag is voorgesteld. "Ze is structureel beter dan de vorige, al blijft het voor de modale weggebruiker niet evident om alle regels goed te kennen en juist toe te passen", luidt het oordeel. De Fietsersbond is blij dat de fiets in de nieuwe code een belangrijkere plek krijgt. 

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft vandaag enkele nieuwe verkeersregels en -borden geïntroduceerd die vanaf 2025 zouden moeten deel uitmaken van de nieuwe "code van de openbare weg". Verkeersinstituut Vias mist vooral een vereenvoudiging van de wegcode. Iets wat het instituut naar eigen zeggen al sinds 2015 vraagt.

"Een lappendeken"

De huidige wegcode, die zowat vijftig jaar oud is, is een "lappendeken van wijzigingen en schrijfstijlen", aldus Vias. De voorbije jaren zijn er voortdurend regels en uitzonderingen aan het verkeersreglement toegevoegd, wat de samenhang, structuur en begrijpbaarheid niet ten goede kwam.

Vias juicht toe dat de structuur in de nieuwe code verbeterd en logischer is. Ook zijn de bewoordingen op vele plaatsen begrijpelijker gemaakt en zijn zeer archaïsche bewoordingen, zoals "mallejan" en "rijkswacht" verdwenen.

Fietsersbond verwelkomt nieuwe code

De Fietsersbond is blij dat de fiets in de nieuwe code een belangrijkere plek krijgt: "We zijn blij dat de nieuwe code van de openbare weg afstand neemt van het voorruitperspectief en rekening houdt met de actieve weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers", zegt woordvoerder Wies Callens.

De organisatie verwelkomt bijvoorbeeld het nieuwe verkeersbord dat aangeeft dat het gebruik van het fietspad optioneel is. Ook het verbod op stilstaan op fietspaden, het diagonaal oversteken en het nieuwe verkeersbord dat fietsers toelaat om ook links af te slaan door rood of oranje, juicht de organisatie toe. 

De Fietsersbond merkt wel op dat de nieuwe verkeersregels maar effect hebben als alle weggebruikers op de hoogte zijn en de handhaving volgen. "Na deze heuglijke aankondiging vandaag, volgt morgen de praktijk", stelt de organisatie. "Veel zal afhangen van hoe de code van de openbare weg zal worden toegepast door de wegbeheerders."

BEKIJK - Fietsers reageren tevreden:

Videospeler inladen...

Vier wegcodes

Door de verregaande regionalisering is er voortaan wel sprake van vier wegcodes. In de regionale codes staan vooral technische regels, bijvoorbeeld met betrekking tot betalend parkeren of tot maximumsnelheden op alle wegen, met uitzondering van autosnelwegen.

"Dat maakt het voor de burger die zich in verschillende landsdelen verplaatst niet eenvoudig om nog exact te weten wat van hem wordt verwacht", aldus het verkeersinstituut dat onderstreept dat er bovendien ook overlappingen zijn tussen de federale en regionale codes. 

Vias is dan ook gematigd positief over de nieuwe code van de openbare weg. Het verkeersinstituut is eerder voorstander van het Duitse systeem, waar voor het hele grondgebied, over de zestien deelstaten heen, gekozen is voor één wegcode. "Die is bovendien maar half zo dik als onze wegcode", besluit Vias.

Vlaanderen streeft ernaar Vlaamse regels "maximaal te laten aansluiten"

Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) bevestigt dat er vier wegcodes zullen zijn, maar benadrukt dat Vlaanderen ernaar heeft gestreefd om het ontwerp van het Vlaams verkeersreglement "maximaal te laten aansluiten bij de federale ontwerptekst".

"Zo krijgt de weggebruiker die de reglementering dagelijks moet toepassen een samenhangend geheel", luidt het op het kabinet-Peeters. "De afspraak werd gemaakt om de vier verkeersreglementen gelijktijdig voor advies voor te leggen aan de Raad van State.

Het is ook de bedoeling dat de vier verkeersreglementen gelijktijdig in werking zullen treden. Dat zou rond de herfst van 2025 moeten zijn.

Meest gelezen