Rekenhof legt mankementen in financieel beheer van de Kamer bloot

© BELGA

Een audit naar de boekhoudkundige en financiële procedures in de Kamer legt een aantal mankementen in het financiële beheer van de instelling bloot. Zo is het risico op fraude “onvoldoende beheerst” omdat er bepaalde functies niet gescheiden worden en zijn er problemen vastgesteld met de naleving van de regels rond overheidsopdrachten.

Bron: BELGA

Het Rekenhof heeft woensdag zijn audit over de boekhoudkundige en financiële procedures van de Kamer van volksvertegenwoordigers overgemaakt aan het Bureau van de Kamer. De doorlichting werd in maart 2023 gevraagd na het losbarsten van de affaire rond de pensioenextra’s. De voorbije maanden heeft het Rekenhof het financieel beheer, de personeelscyclus en de aankoopcyclus van de Kamer tegen het licht gehouden. 

Het Hof botste daarbij op een reeks mankementen en legt in één beweging meer dan 100 aanbevelingen op tafel. Het Hof vindt onder meer dat de Kamer de financiële en boekhoudkundige processen beter moet “documenteren”. 

Het Rekenhof dringt ook aan op de scheiding van bepaalde functies om zo het risico op fraude beter te beheersen. “Hoewel binnen de werking van de Kamer een aantal functiescheidingen zijn doorgevoerd, is het risico op fraude onvoldoende beheerst omdat ook enkele onverenigbare functies zijn vastgesteld (leidinggevende/ordonnateur versus financieel verantwoordelijke, en operationele functie versus controlerende functie)”, zo staat in de audit.   

Verder noemt het Rekenhof het financieel reglement van de Kamer “onvolledig en te weinig gedetailleerd”. De gebruikte procedures worden dan weer bestempeld als “verouderd en te weinig uitgewerkt”. 

Uit de audit blijkt ook dat sommige politieke medewerkers twee aanstellingen cumuleren waardoor ze voor meer dan 100 procent werken en dus ook meer dan voltijds bezoldigd worden. Dat moet volgens het Hof vermeden worden. 

Het Rekenhof nam ook 22 opdrachten van de Kamer onder de loep en stelde verschillende tekortkomingen vast op het vlak van de regels rond overheidsopdrachten. Het gaat dan over “het niet in mededinging stellen van sommige behoeften, een ontoereikende prospectie of niet-geformaliseerde wijzigingen aan opdrachten”. 

In een reactie noemt de administratie van de Kamer de audit zelf “een niet te missen kans”. De aanbevelingen komen voor de administratie ook “geenszins als een verrassing”. “De aanbevelingen van het Rekenhof zullen de Kamer helpen de reeds bestaande actieplannen te versterken en prioriteiten vast te stellen voor de komende jaren”, stelt Jan Deltour, griffier van de Kamer.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen