Leo Vivijs van Verbindend Mechelen en Carl Bols van Red de Vesten zijn niet tevreden over de voorgestelde aanpassingen.© Dirk Vertommen

Actiecomités niet onder indruk over bijsturing Mechelse mobiliteit: “Wat knip- en plakwerk om kiezer te verblinden”

Mechelen -

De vertegenwoordigers van de twee actiecomités zijn niet onder de indruk van de scenario’s die het Mechelse stadsbestuur op tafel legt om de vesten en de knips bij te sturen. Zij houden vast aan hun pleidooi om op de hele stadsring opnieuw tweerichtingsverkeer in te voeren, maar volgens de burgemeester is dat niet mogelijk.

Sven Van Haezendonck

“Met wat knip- en plakwerk en een aantal kleine ingrepen probeert het stadsbestuur het leed te verzachten en de kiezer te verblinden”, zegt Leo Vivijs van Verbindend Mechelen. Samen met Red Vesten van Carl Bols is zijn forum een van de grote tegenstanders van eenrichtingsverkeer op de vesten (R12). Al meer dan een jaar voeren ze daartegen actie.

“De vesten extramuros ontvangen vandaag tot 90% meer verkeer, de files zijn lang, de omrijfactor is groot en woonstraten zijn sluipwegen geworden. De leesbaarheid van de vesten is slecht, de onduidelijkheid over de signalisatie en de doorgang is groot en het aantal GAS-boetes is gigantisch. De meeste Mechelaars zijn het beu”, vertelt Vivijs.

LEES OOK. Mechels stadsbestuur legt scenario’s op tafel om vesten en knips bij te sturen: “We gaan taboes niet uit de weg”

Alhoewel het stadsbestuur enkele scenario’s heeft om op verzuchtingen een antwoord te bieden, gaan ze voor de actiecomités niet ver genoeg. “De manier waarop de knips worden aangepast, gaat een beetje uit van willekeur. De ene groep mag rechtstreeks naar de tangent, andere moet rondrijden via de smalle woonstraten”, legt Leo Vivijs uit.

“Het alibi is totaal ongeloofwaardig”

Het stadsbestuur zegt zo het verkeer van bewoners uit Mechelen-Noord en Nekkerspoel beter te willen spreiden. Ook de herinvoering van tweerichtingsverkeer op de noordelijke vesten is volgens burgemeester Bart Somers (Voor Mechelen) onmogelijk. “De uitvlucht en het alibi dat tweerichtingsverkeer op de Zwartzustersvest niet kan door de bouw van het woonzorgcentrum en de slechte staat van de kaaimuren is totaal ongeloofwaardig”, zegt Vivijs.

Voor Verbindend Mechelen en Red de Vesten is het een uitgemaakte zaak: vanaf volgend jaar stapsgewijs opnieuw tweerichtingsverkeer op de vesten en de knips afvoeren. “Wij vergeten ook niet dat eind 2025 de eerste fase van de werkzaamheden aan de vesten start, vanaf de Brusselpoort richting Schuttersvest. Vanaf dan wordt alles van gevel tot gevel vernieuwd. Vlot verkeer is dan niet meer mogelijk”, legt Leo Vivijs uit.

Kort samengevat zijn de actiecomités dus niet tevreden over wat op tafel ligt. “Door ondoordachte en impulsieve beslissingen creëert het stadsbestuur veel nieuwe problemen”, zegt Vivijs.

LEES OOK. Oppositiepartijen betreuren gebrek aan brede inspraak over vesten: “Plan creëert geen draagvlak en nog meer verdeeldheid”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen