Shell kondigt nieuwe tariefstructuur voor elektrische laden aan: “Blokkeerkosten” voor wie na laadsessie blijft staan
Shell rolt vanaf aanstaande donderdag een nieuwe tariefstructuur uit voor het opladen van elektrische wagens in België. Vanaf 21 december zal Shell “blokkeerkosten” aanrekenen voor chauffeurs die hun elektrische wagen meer dan vier uur aan een publieke laadpaal laten staan, ook als je batterij nog niet helemaal is opgeladen. Met deze maatregel wil het bedrijf de beschikbaarheid van hun laadpunten verbeteren.
Vanaf 21 december pakt Shell het elektrisch laden anders aan. Elektrisch laden met de Shell Recharge laadpas of app blijft nog steeds mogelijk, maar het bedrijf zal “blokkeerkosten” aanrekenen bij alle Bluecorner-laadpunten in België voor wie zijn wagen langer dan 4 uur aan de laadpaal laat staan.
“Vanaf 21/12/2023 introduceren we blokkeerkosten op alle Bluecorner-laadpunten in ons roamingnetwerk. De blokkeerkosten worden na 240 minuten (4 uur) opladen in rekening gebracht en kosten 10 cent per minuut, met een maximum van 12 euro per laadsessie. Je kunt na 240 minuten nog steeds je elektrische wagen opladen, maar je betaalt dan blokkeerkosten bovenop de reguliere laadkosten”, klinkt het in een mededeling.
Deze maatregel zal enkel van toepassing zijn op de Bluecorner-laadpunten. Dit soort laadpunten vormen tien procent van het totaal aangeboden laadpalen en andere laadpasaanbieders zullen waarschijnlijk volgen. “Het zat er wel aan te komen, het is geen totale nieuwigheid. Nu Shell dit plotseling doet, zou het me niet verwonderen dat andere aanbieders volgen”, legt Stijn Blanckaert, journalist bij autonieuws.be, uit aan VTM NIEUWS.
Shell voert de blokkeerkosten in om elektrische rijders aan te moedigen de laadplek te verlaten zodra de laadsessie is afgelopen en wil met deze maatregel de beschikbaarheid van de laadpunten verbeteren. De zogenaamde laadpaalklevers worden steeds vaker een probleem. “Het was in het verleden natuurlijk geen probleem, maar naarmate er meer elektrische auto’s komen, zullen de laadpalen vaker bezet zijn en ga je de frustratie meemaken dat je geen paal vindt”, aldus Blanckaert.
Er bestaan al rotatietarieven op bepaalde openbare laadpalen in steden. Daar moet je extra betalen wanneer je auto is opgeladen en toch blijft hangen aan de paal.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Waarom je de (veel te lange) kabel van je elektrische wagen niet mag oprollen tijdens het laden
Elektrisch rijden zit in de lift. Maar aan één minpunt kan je als EV-rijder nog niet ontkomen: de onhandig lange laadkabel van je auto. Toch is het geen goed idee om die opgerold te laten tijdens het laden van je autobatterij. Waarom niet? En zijn er dan andere oplossingen voor meer laadcomfort? Ben Roels, onderzoeker duurzame energie en mobiliteit aan de Karel de Grote Hogeschool, geeft raad. -
PREMIUM
Vijftig teams gaan voor eeuwige roem tijdens allereerste Belgisch kampioenschap grondboren: “Wie zegt dat grondboren geen sport is?”
Op een grasveld nabij Campus Arenberg vond vanmiddag het allereerste Belgisch Kampioenschap grondboren plaats. Onder het strenge toezicht van de juryleden van studentenvereniging Atlas namen ploegen van twee het tegen elkaar op in een bloedstollend duel tegen de tijd. Het doel: zo snel mogelijk een gat van precies een meter diep boren met een edelmanboor.Leuven -
-
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
-
Zijn lichaamsresten net op tijd gevonden? En wie is ex-man Hans D.? Alles wat we nu weten over de cold case van Annie De Poortere
Op 12 november 1994 verdween de toen 48-jarige Annie De Poortere in Sint-Martens-Latem. Tot zaterdagavond de Kerkstraat in de Oost-Vlaamse gemeente uit het niets werd afgezet door het parket. Wie was Annie De Poortere? Wat werd er gevonden? Wat is de rol van haar ex-man? En komt het nog tot een rechtszaak? In dit artikel vatten we samen wat we op dit moment weten. -
227
OVERZICHT. Meer loon, meer pensioen, meer verlof én meer koopkracht: dit werd ons allemaal beloofd op 1 mei
Het is 1 mei en op de ‘Dag van de Arbeid’ lichten politieke partijen graag hun sociaal beleid toe. Onder meer Vooruit, PVDA en Vlaams Belang hielden vanmorgen toespraken. Dit is wat ons op 39 dagen van de verkiezingen allemaal beloofd werd. -
PREMIUM
Gedaan met tsunami aan laadpassen: elektrische auto laden moet vanaf april kunnen met bankkaart
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
Welke artikelen uit onze grondwet mogen worden herzien? Regering vindt nog geen akkoord
De federale regering is er woensdag niet in geslaagd om een akkoord te vinden over welke grondwetsartikels voor herziening vatbaar moeten worden verklaard. Volgens de meeste kabinetten ligt het probleem bij de toelichting van het artikel 195, waar CD&V lijnrecht tegenover de andere partijen zou staan. -
Flippende flitspalen op Antwerpse ring: alle voertuigen worden geflitst
Verschillende flitspalen aan de Antwerpse ring in Berchem en aan de Kennedytunnel zijn woensdag op hol geslagen en flitsen elk voertuig in plaats van alleen snelheidsovertreders. Dat bevestigt de federale politie.Antwerpen -
Ruim 1.700 vacatures bij technologische bedrijven voor ontslagen werknemers Van Hool