“Blokkeerkosten” voor wie auto langer dan 4 uur aan laadpaal laat staan

Klanten die op publieke laadplaatsen de stekker in hun auto laten steken terwijl de laadsessie al lang is afgelopen, het is een ergernis van veel chauffeurs van elektrische wagens. Blue Corner, uitbater van laadpalen, wil daar nu komaf mee maken door blokkeerkosten aan te rekenen.

Thierry Goeman

Vanaf deze week zullen automobilisten bij alle Blue Corner-laadpunten extra moeten betalen als ze langer dan vier uur blijven staan. Vier uur omdat de meeste auto’s tegen die tijd voldoende opgeladen zijn. En ze dus plaats moeten ruimen voor andere auto’s. Maar dat doen ze dus lang niet allemaal. Door extra kosten aan te rekenen, wil men daar paal en perk aan stellen.

De blokkeerkosten worden na 240 minuten (4 uur) opladen in rekening gebracht en kosten 10 cent per minuut, met een maximum van 12 euro per laadsessie.

“Je kunt na 240 minuten nog steeds je elektrische wagen opladen, maar je betaalt dan blokkeerkosten bovenop de reguliere laadkosten”, laat Shell Recharge aan zijn kaarthouders weten.

Expert in elektrische mobiliteit en voorzitter van EV Jochen De Smet is voor de maatregel. “Omdat je nu soms ziet dat mensen op de laadplaats blijven staan zodat ze geen andere parkeerplaats moeten zoeken. Zo houden ze andere chauffeurs op, maar zorgen ze er ook voor dat uitbaters van laadpunten inkomsten mislopen.”

Alleen, zegt Jochen De Smet, is vier uur redelijk nipt. In Brussel wil men laadpaalklevers na 5 uur laten bijbetalen aan publieke laadpalen, in Antwerpen betaal je nu al extra als je blijft staan wanneer je batterij volgeladen is.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen