JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Vanaf 2024 ook belasting op de fietsvergoeding?

NieuwsLode Goukens20/12/2023Leestijd 2 minuten

foto © Unsplash

Als het wetsvoorstel goedgekeurd wordt, komen er op de fietsvergoeding van werknemers belastingen en sociale lasten.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

De Regering De Croo wil de fietsvergoeding als loon belasten omdat naast ambtenaren nu ook werknemers in de privésector hun fietskilometers kunnen laten vergoeden door de werkgever. Het is dus binnenkort gedaan met de belastingvrije fietsvergoeding.

Laten we beginnen met het goede nieuws: de fietsvergoeding stijgt in 2024. Wie naar het werk fietst kan 0,35 euro per kilometer krijgen. In 2023 was dat nog 0,25 euro/km, en niet iedereen kwam in aanmerking. Die verhoging met 40 procent komt er omdat dat beter met de echte kosten van het fietsen overeenstemt. De groene partijen in de regering halen af en toe wél iets binnen…

En voor alle duidelijkheid: niet alleen een gewone fiets komt in aanmerking, ook een elektrische fiets of een snelle speedpedelec geven recht op een fietsvergoeding. Prijzige stalen rossen met een batterij om op te laden.

Vroeger was de fietsvergoeding een maatregel voor ambtenaren en onderwijzend personeel. Maar sinds mei 2023 kunnen ook werknemers uit de privésector die fietsvergoeding krijgen.

Addertje

En nu het slechte nieuws. Er zit een addertje onder het gras. Volgens een berekening van de vakbond krijgt wie meer dan 17 kilometer naar het werk fietst vanaf 2024 minder vergoeding. Ze leiden dat af uit het wetsontwerp daarover. Daarin gaat het niet alleen over de verhoging van de vergoeding. De regering wil ook de (in principe) belastingvrije fietsvergoeding tegelijk beperken. Momenteel is het aantal kilometers nog onbeperkt.

‘De fietsvergoeding wordt alleen vrijgesteld van belastingen als zij specifiek en expliciet wordt toegekend voor het gebruik van de fiets voor de woon-werkverplaatsingen’ klinkt het bij de FOD Financiën. De fietsvergoeding moet dus berekend worden op de effectief afgelegde trajecten. Tot zo ver niets aan de hand…

Maar de regering wil nu ook het jaarbedrag dat een werknemer aan fietsvergoeding kan krijgen plafonneren op 2.500 euro. En uiteraard enkel voor woon-werkverkeer per fiets. Wie 17 kilometer heen fietst, krijgt per dag voor heen en terug 11,9 euro fietsvergoeding. Vermenigvuldig dat met het aantal werkdagen (210) en dan ligt daar de grens.

Vakbond ACV vindt het belastingvrije plafond onbegrijpelijk. Zo ontneemt de regering ‘de mensen een alternatief voor de auto, terwijl we ons verkeer net duurzamer willen maken’. Volgens Koen Repriels, mobiliteitsexpert bij het ACV, zullen op alle kilometers boven de 17de (enkel traject) belastingen en sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd zijn.

Daarmee zou de fietsvergoeding de enige woon-werkverkeer-vergoeding worden waarop boven een bepaald plafond de werkgever sociale zekerheidsbijdragen moet betalen. Dat betekent in de praktijk dat de werknemer ook daardoor minder overhoudt van die vergoeding.

Salariswagen

Merkwaardig is dat de partijen Groen en Vooruit die tegen salariswagens zijn omdat daar geen sociale bijdragen op geïnd worden, zich nu blijkbaar verzetten tegen sociale bijdragen op de fietsvergoeding zijn. (Overigens… Wie een bedrijfswagen krijgt, betaalt (via de werkgever) wel een solidariteitsbijdrage op dat voordeel.

Zoiets geldt dan weer niet voor fietsen. Een aantal Oost-Vlaamse gemeenten bijvoorbeeld stellen gratis en belastingvrij leasefietsen ter beschikking van hun ambtenaren. Op die fietsen betalen ze geen solidariteitsbijdrage aan de RSZ.

Al bij al blijft de fiets dus toch ruim bevoordeeld. Wie met de eigen auto gaat werken mag maximaal 0,15 euro per afgelegde kilometer aftrekken van zijn belastingen. Dat komt neer op 5 eurocent per gereden (én door de fiscus aanvaarde) kilometer.

Conclusie? Wie met de fiets gaat werken doet dat voor zijn gezondheid of omdat het beter is voor het leefmilieu. Goede doelen. Daarvoor een vergoeding verwachten is misschien ook een beetje hypocriet. Wie naar zijn werk fietst betaalt geen brandstof, verzekering, inschrijvingstaks en allerhande andere belastingen. Eigenlijk is de fietsvergoeding gewoon een creatieve manier om extra loon te geven. Zoals de salariswagen…

Lode Goukens is master in de journalistiek. Zijn masterproef behandelde de journalistieke cartografie. Voordien was hij jaren beroepsjournalist en schrijver. Begonnen als officieel IBM multimedia developer in 1992 en één van de eerste professionele ontwikkelaars van DVD’s (dvd-authoring) schreef hij ook het eerste Belgische boek over het Internet in 1994. Hij behaalde ook al een master in de kunstwetenschappen en archeologie en een master filmstudies en visuele cultuur. Momenteel is hij bezig aan een master geschiedenis en een doctoraat.

Commentaren en reacties