Direct naar artikelinhoud
AchtergrondFeestdagen

Is kerstborrel wel nog van deze tijd nu onze work-life balance steeds belangrijker wordt?

Illustratiebeeld uit 'The Office US'.Beeld RV

Ho-ho-hoeveel kerstfeesten moet u dit jaar bijwonen? De kans is groot dat u naast familie en vrienden de feestdis ook met collega’s zal moeten delen. Maar zijn dat soort bijeenkomsten, nu we onze work-life balance proberen te herevalueren, nog wel van deze tijd?

Bent u gezapig aan het uitbollen richting een lang kerstweekend met geliefden, of bent u als een bezetene met schuim op de lippen de bezorgstatus van een pakje aan het volgen omdat uw manager het plots een leuk idee vond om iedereen in een kersttrui naar het werk te laten komen? Mensen doen gekke dingen in ruil voor een salaris, maar het kantoorkerstfeest blijft toch één van de meest intrigerende hoepelsprongen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb een aangename werkplek, collega’s die ik oprecht een goeiemorgen toewens en een baas die meer dan te pruimen is, maar het beste kerstcadeau dat hij me onbewust heeft gegeven is dat we deze week niet samen aan de bubbels moeten. Tussen de soep, patatten, deadlines en de ‘tig andere dingen waarin we ons deze periode verslikken is zo’n professionele shindig eerder een verplicht nummertje, dan een kerstige versie van één van onze redactiefeestjes die ik tijdens het jaar wél met plezier bijwoon.

Gulzigheidsbuffet

Op zich is zo’n kantoorkerstfeest, helemaal wanneer het naast de werkuren plaatsvindt, een gek gegeven in een tijdperk waarin we onze relatie met onze jobs zijn gaan herdenken, onze grenzen tussen werktijd en privétijd steviger proberen af te bakenen en managers beseffen dat een pingpongtafel de burn-out niet kan weren. “De office christmas party is een reliek uit het verleden, toen werk nog een andere rol speelde in mensen hun levens”, zegt ook Peter Cappelli, professor hr aan de University of Pennsylvania. Aan The Atlantic legt hij uit hoe bazen zo’n eeuw geleden feesten organiseerden om hun werknemers iets leuks te geven op het einde van het jaar (vaak ook in de plaats van een bonus) maar evengoed om hen ervan te weerhouden hun grieven te kanaliseren in een vakbond.

Het kantoorkerstfeest werd een conventie, een manier waarop bedrijven niet enkel hun goede resultaten konden vieren (of slechte resultaten konden wegdrinken), maar ook om de team spirit te versterken en wellicht om onkosten te declareren. Zo gaan er verhalen rond van de decadente, vijf dagen durende Googlathon dat het techbedrijf in 2006 organiseerde, en bij de start van het nieuwe millennium had financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg naar verluidt meer dan een miljoen Britse pond veil om een kerstfeest in “Zeven Hoofdzonden” thema te houden, met een “gulzigheidsbuffet” waar varkenstroggen gevuld waren met truffels en snoep en een “lustruimte” waarin een metersbreed bed met paarse satijnen lakens pronkte.

Klinkt niet super 2023? Klopt.

Volgens Capelli zijn bedrijven doorgaans veel voorzichtiger geworden wat hun eindejaarsfeesten betreft - ze willen geen rechtszaak aan hun been omdat er ongelukken of overschrijdend gedrag plaatsvond onder hun niet meer zo toeziend oog. Bovendien gaf het na de financiële crisis in 2008 niet meer zo heel erg veel blijk van verantwoordelijkheid naar investeerders om een belachelijk budget in een borrel te pompen. Vorige week nog rapporteerde The Wall Street Journal dat verschillende (grote) bedrijven dit jaar veel kleinere, meer ingetogen bijeenkomsten organiseren. Een Britse bevraging uit 2019 van het jobplatform Jobsite gaf dan weer aan dat twintig procent van de werknemers in het VK liever geen kantoorkerstfeest zou hebben - iets waar een aantal Britse bedrijven de laatste jaren gehoor aan gaven door het budget van het feest te herverdelen als bonus of in voedselbonnen.

Ritueel

En toch. Toch kan een kantoorkerstfeest ook een hele positieve impact op een onderneming hebben, zegt professor hr Peggy De Prins (Antwerp Management School). “We hebben rituelen nodig om verbondenheid en tevredenheid te voelen - ook in onze werkplek. Zo’n kerstfeest is daar vaak het uitgelezen gelegenheid voor. Zeker na corona, waar heel wat bedrijven nog gedeeltelijk remote werken en veel werknemers zichzelf los voelen van het grotere geheel. Zo’n kerstfeest kan dan een moment van verbinding zijn, een moment waarop je het jaar kan afsluiten, waarop je kan vieren wat jullie dit jaar bereikt hebben als onderneming en om elkaar te bedanken. Maar alles hangt natuurlijk af van de context.” Een knaller van een kerstfeest wordt daarom niet enkel “opgelegd” vanuit het management, maar wordt met inspraak van het hele team georganiseerd en gedragen, zodat de bijeenkomst echt de waarden van het bedrijf en diens werknemers uitstraalt, zegt De Prins.

Beeld ter illustratie.Beeld Getty Images

Onderzoek heeft immers al uitgewezen dat plezier op de werkplaats wel degelijk voor een boost in de moraal kan zorgen - pingpongtafels ten spijt - maar dat dit enkel opgaat in het geval van zogenaamd “self authorized fun”: plezier waar we met andere woorden zélf een handje in hebben. Zo oordeelde vorig jaar in Frankrijk een rechter in het voordeel van een consultant, die ontslagen werd nadat hij weigerde de bedrijfsfeestjes bij te wonen omdat hij geen heil zal in “opgelegd plezier”. Maar waar deze consultant de uitnodiging telkens durfde afslaan, ondergaan sommige mensen de bedrijfsborrel met het idee dat ze deze toch moeilijk kunnen overslaan - zelfs wanneer aanwezigheid niet verplicht is. Het blijft immers iets “van het werk”, wat mentaal moeilijk te weigeren lijkt.

Net datgene zouden managers moeten zien te doorbreken, zegt De Prins. “Ik noem dat contextuele intelligentie: een goede leidinggevende moet weten wat mensen in hun team (op dat moment zouden) waarderen en nodig hebben - en zorgt bovendien ook voor meer momenten van verbinding en appreciatie dan die ene kerstborrel per jaar.”

Laat het dus allemaal maar wat los, het is er immers de tijd van het jaar voor. Of u nu gaat zitten pruilen bij de printers of u vol overgave gaat laven aan de gratis cava: weet dat uw enthousiasme voor de kantoorkerstborrel geen weerslag heeft op uw functioneringsgesprek. Maar ga voor de zekerheid toch maar niet op de schoot van de ingehuurde kerstman zitten.

Kerstfeest Do’s and Don’ts 

Voor de werkgever:

Leve de democratie

Het kan goed zijn dat u als werkgever een geweldige fan bent van karaoke of kersttruien. Dat u in al uw enthousiasme een gemoedelijke borrel omtovert in een Carrey-kitsch-bacchanaal waar iedereen behalve uzelf wat ongemakkelijk van wordt. Onthoud: u geeft dit feest om het groepsgevoel te bestendigen. Stel daarom een intern feestcomité samen dat met het budget aan de slag mag, of stuur vooraf een anonieme survey waarin uw werknemers kunnen aangeven hoe zij hun eindejaars-shindig het liefste zouden beleven.

Context is key

Uw belangrijkste taak als manager is uw bedrijf aanvoelen - en daaronder valt ook de sfeer bij uw werknemers. Was het een moeilijk jaar met veel ontslagen en budgetbeperkingen? Dan is het mogelijk niet het gepaste moment voor een eindejaarsfeest. Is december voor uw sector ontzettend druk en stresserend? Dan plant u wellicht beter een nieuwjaarsdrink. Zit u met een team met hoofdzakelijk introverten? Dan is een activiteit zoals bowlen aangenamer dan een ongemakkelijk Secret Santa pakjesfeest.

Feest inclusief

U wil natuurlijk dat er zoveel mogelijk mogelijk mensen zich welkom voelen. Wie weet voelt het voor uw bedrijf gepaster om uw kerstfeest een eindejaarsfeest te noemen, misschien vinden de jonge ouders op de werkvloer een event in de namiddag wel handiger dan eentje waar ze ‘s avonds nog een babysit voor moeten regelen en voorzie altijd alcoholvrije en vegetarische opties in de catering. Het is een kleine moeite, die toch aangeeft dat u begaan bent met uw werknemers zonder dat ze expliciet nog eens hun wensen moeten aangeven en “de lastige” moeten zijn.

Voor de werknemer:

Beperk hr-hangxiety

Het kerstfeest is de gelegenheid waar de drank rijkelijk vloeit, de tongen loskomen en eventuele kantoor-crushes opflakkeren of net uitdoven na het zien van hun danspassen. Natuurlijk is het de bedoeling dat u zich amuseert, maar hou het binnen de perken. Dat u spagaat kan zitten is écht indrukwekkend, maar zal niets uitmaken in uw performance review. Doe dus aan zebra-drinken (afwisselend alcohol en non-alcohol) en steek desnoods twee witte sandwichen in uw jaszak om uzelf de mond mee te snoeren, dan wel de alcohol op te vangen. Geloof ons; de slechtste manier om het nieuwe jaar in te zetten is met een sociale én fysieke kater in het kantoor van uw hr-manager.

Hou het bij huisdieren

Dit lijkt misschien absurd, maar (de hele tijd) over werk praten op het kantoorkerstfeest is niet aan te raden. Even op een positieve manier terugblikken op het voorbije jaar is absoluut een opsteker, maar de eindejaarsborrel is niet de plek om frustraties over een bepaalde collega uit te gieten of om het op akkoordjes te gooien met cheffen. Ook politieke discussies zijn er niet aan de orde. Hou het op onderwerpen als de kinderen, de huisdieren, welke goede boeken ze cadeau gaan doen en of ze plannen hebben voor oudjaar. Saai, maar wel safe.

Go with the flow

Vertrek niet als eerste, maar blijf ook niet als laatste. Ìèmand moet het doen, maar u zal het niet zijn.