Telenet moet 1 miljoen euro boete betalen wegens bemoeilijken overstap naar concurrentie

Telecomwaakhond BIPT legt Telenet een boete op van 1 miljoen euro op “wegens niet-naleving van de vereenvoudigde procedure voor het veranderen van vaste operator (Easy Switch) in zijn verkooppunten.”

Het nieuws: De controlediensten van het BIPT hebben de bijna 90 verkooppunten van Telenet bezocht en daarbij vastgesteld dat in een duidelijke meerderheid van de verkooppunten van Telenet “Easy Switch niet als standaardprocedure wordt aangeboden door de verkopers en dat Telenet daar bijgevolg niet conform de regels werkt”. Om die reden legt het BIPT Telenet een boete van 1 miljoen euro op.

Easy Switch

Waar het om gaat: Easy Switch is een wettelijk vastgelegde procedure die het voor abonnees makkelijker maakt om van vaste operator te veranderen.

  • In deze procedure worden unieke identificatiecodes (de “Easy Switch ID”) gebruikt om de diensten (vast internet, tv, bundels) die de abonnee van de oude operator wil overzetten naar de nieuwe operator te identificeren.
  • Wanneer bij de overstap naar een andere operator Easy Switch wordt gebruikt, regelt de nieuwe operator de opzeg van de diensten bij de oude operator. Hierdoor wordt de administratie uit handen van de consument genomen. De duur van de dienstonderbreking wordt verminderd en het risico op dubbele facturering uitgesloten.
  • “Easy Switch kan om die reden beschouwd worden als een hulpmiddel voor abonnees die niet langer tevreden zijn met hun huidige operator en die daarom, zonder bijkomende problemen, willen overstappen naar een andere operator”, zo vat het BIPT samen.
Meer