Het ontwerp voorziet in een ondergronds fietspad in de vorm van een langwerpige lus van zowat 420 meter doorheen de groeve.© eva

Plus ArtikelOpenbaar onderzoek

Bochtig parcours en uitkijkplatform voor ‘Fietsen onder de Grond’: “Mét respect voor vleermuizen”

Riemst -

Er lijkt schot te komen in het dossier rond ‘Fietsen onder de Grond’ in Kanne. Nog tot en met 6 januari loopt bij de gemeente Riemst een openbaar onderzoek. En daar staan enkele bijzondere details in.

Eddy Vandoren

Het idee om in Kanne ‘Fietsen onder de Grond’ te realiseren is al enkele jaren oud. Maar het dossier stuitte aanvankelijk op een aantal praktische en technische problemen. Toen bleek dat een uitwerking in het Avergat niet kon, werd gezocht naar een andere locatie. Die werd gevonden in groeve Mathuus langs de westelijke trekweg van het Albertkanaal in Kanne, op zowat 700 meter van de kanaalbrug in de richting van Vroenhoven.

LEES OOK. Ambitieus masterplan moet Kanne voorbereiden op ‘Fietsen onder de Grond’

‘Fietsen onder de Grond’ moet een nieuwe toeristische trekpleister worden, naar analogie met de al bestaande fietsbelevingen ‘Fietsen door het Water’, ‘Fietsen door de Heide’ en ‘Fietsen door de Bomen’.

Vleermuizen

Voor de realisatie is met de eigenaar van de groeve in Kanne een langlopende concessieovereenkomst afgesloten. Daarop nam initiatiefnemer vzw Toerisme Limburg architectenbureau Lens° ASS uit Hasselt onder de arm om de ideeën en plannen vorm te geven. “Het concept is om zo weinig mogelijk zichtbare impact te hebben op de groeve. Het project moet toegankelijk, veilig en betekenisvol gemaakt worden, met maximaal respect voor de bewoners: de vleermuizen”, luidt het bij Toerisme Limburg.

Een simulatie van hoe ‘Fietsen onder de Grond’ er zou kunnen uitzien.© rr

Het ontwerp voorziet in een ondergronds fietspad in de vorm van een langwerpige lus van zowat 420 meter doorheen de groeve. Dat pad wordt uitgevoerd in mergelgebonden beton in dezelfde kleur als de omgeving. “De route is dusdanig uitgestippeld dat men verschillende belevingen zal ervaren, met zowel donkere als lichtere groevegangen. Door de vele bochten kan de fietser geen snelheid opbouwen en het traject is in twee richtingen af te leggen, met twee verschillende natuurlijke ingangen.”

Ook voor voetgangers

Op de route wordt een beperkte amberkleurige verlichting in de vorm van grondspots aangebracht en op strategische plaatsen komen er bewakingscamera’s. Al het kabelwerk wordt ingeslepen in de mergelvloer of -wanden en daarna opgevuld met mergelspecie. Voor de veiligheid van de bezoekers wordt het achterliggende gangenstelsel afgesloten met betonnen muren van 3 meter hoog, waarbij openingen zijn voorzien als toegang voor de vleermuizen en voor de luchtcirculatie en klimaatbeheersing.

Opvallend is dat naast het fietspad voor fietsers, mountainbikers en eventuele rolstoelgebruikers ook een aantal gangen voor voetgangers zullen opengesteld worden. “Die gangen worden intact gelaten – met alle rotsen, onregelmatigen en keien... zoals het nu is. En omdat de groeve zich 3 meter boven het jaagpad bevindt, komen er enkele zitbanken en wordt er een beveiligd uitkijkplatform gecreëerd.”

Braamstruiken

Om de zichtbare hoge wand van groeve Mathuus een attractief uitzicht te geven, wordt het huidige hekwerk langs de trekweg verwijderd, terwijl de toegang tot de niet-gebruikte ingangen verhinderd zal worden met meidoorn of braamstruiken. “Wij zijn van oordeel dat het project maximaal rekening houdt met alle wensen en eisen van de verschillende adviesorganen”, besluit Toerisme Limburg.

Bij liefst 23 instanties werd inmiddels advies gevraagd. Nog tot en met 6 januari loopt er over de plannen bij de gemeente Riemst een openbaar onderzoek. Die zijn na afspraak te raadplegen, maar dat kan ook op www.omgevingsloketvlaanderen.be.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer