© BELGA

De Warmste Week brengt 8.790.633 euro op: “Mooier kerstcadeau kunnen we niet wensen”

De Warmste Week heeft dit jaar 8.790.633 euro opgebracht. Dat werd zonet bekendgemaakt tijdens de grote slotshow. Met het bedrag worden projecten rond het thema ‘opgroeien zonder zorgen’ gesteund.

Wout Desmytere

Na 146 uur live radio maken is het eindbedrag van De Warmste Week bekend. Er werd in totaal 8.790.633 euro opgehaald, die zal verdeeld worden onder 287 projecten rond het thema ‘opgroeien zonder zorgen’. De bekendmaking van het bedrag vormde de apotheose van de slotshow op ’t Zand in Brugge, die op zowel MNM als Studio Brussel te beluisteren was én live werd uitgezonden op VRT1 met Niels Destadsbader als host.

Aan het einde van de rit mag de VRT terugblikken op een succesvolle editie. Vorig jaar werden goed 3.000 acties op poten gezet voor De Warmste Week, nu waren dat er bijna 5.000. En dan hebben we het nog niet over de opkomst gehad. (Deels) met dank aan populaire artiesten als Clouseau, Zwangere Guy, Bazart en Pommelien Thijs verschenen er elke dag tussen de 15.000 en 25.000 mensen aan het Warmste Huis op ’t Zand, goed voor in totaal meer dan 140.000 bezoekers.

LEES OOK. Een babbeltje met Tom Odell, gratis naar de psycholoog en een emotionele oproep: dit waren de mooiste momenten van De Warmste Week

In totaal passeerden meer dan 140.000 bezoekers in Brugge.© Jokko

Hoogste bedrag sinds 2019

Drie jaar geleden leek de solidariteitsactie in een dipje te zijn beland. Was in 2019 nog het recordbedrag van 17,5 miljoen euro binnengehaald, dan lagen de opbrengsten van de voorbije jaren met drie en vijf miljoen een pak lager. Dat was deels te wijten aan de impact van de coronacrisis, deels aan het feit dat De Warmste Week van koers veranderde.

In 2020 werd uitzonderlijk geen geld ingezameld, maar werden mensen aangezet tot vrijwilligerswerk. Een jaar later werd het concept alweer omgebogen. Mensen kunnen een actie op poten zetten rond een centraal thema. Met vaste partner Koning Boudewijnstichting kiest het DWW-fons dan een 200-tal (dit jaar waren het er 287) projecten uitgekozen om financieel te steunen.

Sindsdien gaat de opbrengst weer in stijgende lijn, met dit jaar als - voorlopig - hoogtepunt. Ook het thema lijkt dit jaar veel te hebben losgemaakt in Vlaanderen. “Mijn eerste Warmste Week in 1 woord: on-be-schrij-fe-lijk!”, klonk het bij Robin Keyaert, die de solidariteitsactie voor het eerst presenteerde. “De beste artiesten van het land, een gigantische mensenmassa op ‘t Zand in Brugge en straffe verhalen die alle uitdagingen waar jongeren en hun gezin voor staan enorm tastbaar maakten. Een mooier kerstcadeau kunnen we niet wensen.”

© BELGA

“Dat het zo’n gloeiend warme week in Brugge zou worden, hadden we zelfs niet kunnen dromen”, zegt Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder bij de VRT. “Vlaanderen en Brugge hebben afgelopen week echt een nieuwe standaard neergezet als warme samenleving. Het legt de lat hoog voor volgend jaar, maar bij VRT houden we wel een beetje van wat uitdaging. Dank je wel, Vlaanderen!”

‘De Warmste Week 2023’ in cijfers

8.790.633 euroopbrengst

4.639 acties

287projecten

Meer dan 75.000gebakken koekjes onder leiding van Sarah Mouhamou

14.136 aangevraagde platen

117.923 verkochte Vlammetjes

146 uur live radio op MNM en Studio Brussel

29 artiesten vlamden mee op het dak van Het Warmste Huis

319 gemeentes in Vlaanderen en Brussel bezocht door de Vlammende Reporters (Manu Van Acker & Pien Lefranc)

Meer dan 140.000bezoekers op ‘t Zand in Brugge

De 5 meest aangevraagde platen waren:

Engelbewaarder – Marco Schuitmaker

Follow the sun – Xavier Rudd

Adore u – Fred again.. & Obongjayar

Another love – Tom Odell

Erop of eronder – Pommelien Thijs

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER