Direct naar artikelinhoud
OverzichtInternetfenomenen

Hoe vaak denk jij aan het Romeinse Rijk? Dit waren de opvallendste internettrends van 2023

Hoe vaak denk jij aan het Romeinse Rijk? Dit waren de opvallendste internettrends van 2023
Beeld RV

Van de onvermijdelijke Taylor Swift tot ‘nepo babies’ en de dood van Twitter: wie en wat hielden het internet het afgelopen jaar in de ban?

Katrien van Politiek PR

Hendrik Bogaert, het brein achter de nieuwe partij Redelijk Rechts, is de laatste die er mag aan geloven: de bijtende spot van Katrien van Politiek PR. Met haar alter ego heeft Elisabeth Lucie Baeten een gat in de Vlaamse Instagram-markt gevonden. Al wordt het haar soms ook wel erg makkelijk gemaakt door de strapatsen van onze vaderlandse politici.

Lees ook

Interview. ‘De politici lachen op sociale media allemaal, op één na. We weten allemaal wie’: Elisabeth Lucie Baeten over Katrien van Politiek PR, De Slimste mens en haar gezondheid

'Hallo, met Katrien van Politiek PR', zo leidde Elisabeth Lucie Baeten menig 'telefoongesprek met een politicus' in.Beeld Eva Beeusaert

Barbenheimer

Wie nooit in een cinema komt, had de hype rond Barbie en Oppenheimer best kunnen missen. Alleen: online was er geen ontkomen aan. De gelijktijdige release van beide films maakte het beste in het internet los. Memes, merchandising, mash-ups: de roze wereld van Barbie en de donkerte van Oppenheimer bleken dan toch mooi samen te gaan. Het fenomeen ging zelfs zover dat er straks ook écht een Barbenheimer-film komt. Vraag is of de fun er tegen dan niet af zal zijn.

Barbenheimer
Beeld ThinkStock

De triatlon van Average Rob

Je maandenlang alles, of toch heel veel, ontzeggen om een triatlon af te leggen: je moet er toch een beetje zot voor zijn. Average Rob en zijn broer Arno deden het, en als kijker kan je niet anders dan daar heel gelukkig mee zijn. Het leverde mooie, spontane en grappige video’s op, net zoals het gros van wat Average Rob op zijn YouTube-kanaal brengt..

Lees ook

Achtergrond. In 2023 overstegen youtubers definitief YouTube: waarom Average Rob en co. allang niet meer average zijn

Interview. ‘Aan al wie droomt van een Iron Man en denkt dat het onmogelijk is: dat is het niet’: broers Average Rob en Arno The Kid

De triatlon van Average Rob
Beeld YouTube Average Rob

De dood van Twitter

Oké, voor het effectieve overlijdensbericht is het misschien nog wat te vroeg, maar Twitter heeft het voorbije jaar wel heel wat aan relevantie en sympathie verloren. Sinds de overname door Elon Musk en de rebranding naar X zwabbert het sociale netwerk alle richtingen uit, en verlaten vooral veel gebruikers het platform. Je zou ook voor minder, als je ziet wat voor een gevaarlijke en narcistische man Musk wel is.

De dood van Twitter
Beeld REUTERS

Taylor Swift/American football

Valt er een eindejaarslijstje te maken waar Taylor Swift níét in voorkomt? Het is erg moeilijk in een jaar waarin ze incontournable was. Of het nu ging om de alle records brekende ticketverkoop voor haar tournee, een nieuwe Taylor’s Version of haar veelbesproken romance met American football-ster Travis Kelce: Swift domineert niet alleen de hitparades, maar ook de sociale media.

Lees ook

Taylor Swift verkoopt stadions uit en niet alleen met haar muziek: haar romance met American footballspeler maakt de sport populairder dan ooit

Taylor Swift/American football
Beeld AP

Nepobaby’s

We zochten altijd al een term om Viktor Verhulst te omschrijven, maar nu is er eindelijk eentje: hij is een nepobaby. Het begrip dook eind 2022 al op, maar kreeg dit jaar nog meer de wind in de zeilen. Kan ook moeilijk anders, met zoveel geprivilegieerde sterren uit de film- en tv-industrie die hun eigen geprivilegieerde kinderen naar voren blijven schuiven. Of hoe je familienaam soms even belangrijk is als je talent.

Nepobaby’s
Beeld Play Media

Tube Girl

Dansen op de metro of trein en je niets aantrekken van alle mensen die staan te kijken. Het begon met een filmpje van elf seconden op TikTok waarbij een Londense vrouw danst op ‘Where Them Girls At’ van David Guetta en niet veel later was #TubeGirl een fenomeen. Velen deden haar na en de hashtag werd meer dan een miljard keer bekeken op TikTok. Het zelfvertrouwen van de dansers kreeg alvast een stevige boost.

Tube Girl
Beeld TikTok

Girl-aissance

2023 was in wel meer opzichten ‘the year of the girl’. Barbie zit er voor iets tussen en Taylor Swift had ook iets te maken met de hele ‘Girl-aissance’, waaruit een verlangen spreekt naar de onbezonnen jonge jaren, waarin niet alles wat je doet meteen grote gevolgen heeft en wars van alle verwachtingen en normen van nu. Boeken, eten, kledij, zelfs wiskunde: alles had online een girl-versie.

Girl-aissance
Beeld Warner Bros. Pictures

Roman Empire

Hoe vaak denk jij aan het Romeinse Rijk? Dat TikTok en aanverwanten soms onbegrijpelijk en bizar zijn, werd in september nog maar eens bewezen. Toen bleken vele vrouwen aan hun man/vriend/minnaar te vragen hoe vaak ze aan de Romeinen dachten. Geen idee wat je uit het antwoord kan afleiden, maar als Bart De Wever de vraag ook aan zijn kinderen stelt, weet je dat het serious business is.

Girl-aissance
Beeld Thinkstock

Mentaal welzijn

Sociale media kunnen een vergif zijn, maar even vaak zijn ze een bron van hulp en troost. Ontelbaar zijn ondertussen de accounts en hashtags rond mentaal welzijn. Maar even opvallend: wie aangevallen wordt door de pantoffelhelden van het internet, kan ook op massale steun rekenen. Vraag dat maar eens aan Zita Wauters toen ze op Instagram gebodyshamed werd.

Lees ook

TikTok-generatie geeft zichzelf al snel een medisch label: ‘Dokter, volgens dit filmpje heb ik ADHD’

Mentaal welzijn
Beeld ThinkStock