Verkeersveiligheid

Onverbeterlijke bumperklevers rijden vooral op linkerrijstrook

© Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Bijna zes op de tien automobilisten houden te weinig afstand tegenover hun voorligger. Dat gebeurt vooral op het linkerrijvak.

Tom Le Bacq

De “tweesecondenregel” is de beste standaard om na te gaan of een bestuurder niet te dicht op zijn voorligger rijdt: als je voorligger langs een verlichtingspaal passeert, moet jij minimum twee seconden later die paal voorbijrijden.

We blijken de regel niet goed te kennen of te volgen, blijkt uit een studie van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Vias analyseerde bijna 4 miljoen personenwagens en 400.000 bussen en vrachtwagens. Bleek dat bijna zes op de tien bestuurders minder dan twee seconden afstand houden. Het hangt ook van de rijstrook af: op het linkerrijstrook hield 65 procent zich niet aan een veilige afstand, op de rechterrijstrook is het “maar” 49 procent.

Regel in nieuwe wegcode

Is dat tegen de wet? Dat is niet zo aanvoudig. “In artikel 10.1 van het verkeersreglement staat dat de bestuurder, rekening houdend met zijn snelheid, voldoende veiligheidsafstand moet houden tussen zijn voertuig en de voorligger”, zegt Stef Willems van Vias. “Voor vrachtwagens is het duidelijker: zij moeten 50 meter afstand houden buiten de bebouwde kom.” Die voldoende is dus vaag. De tweesecondenregel is die van het gezond verstand, maar is geen wet. Nog niet. “In de nieuwe wegcode zal die regel expliciet opgenomen worden”, zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Die code moet normaal gezien eind 2025 van kracht worden. Er zal in staan dat, op wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 kilometer per uur, “voldoende veiligheidsafstand” neerkomt op de afstand die het voertuig aflegt gedurende een periode van ten minste twee seconden. De bedoeling is ook dat er daarop wordt gecontroleerd. “Volgend jaar in het tweede semester vindt er een proefproject plaats”, zegt Willems. “We gaan na of we met behulp van camera’s of radars kunnen nagaan of er voldoende afstand wordt gehouden. In eerste instantie controleren we de veiligheidsafstand van 50 meter tussen vrachtwagens.”

© dba

Uit statistieken blijkt dat een op de drie ongevallen op de snelweg een kop-staartaanrijding is”, zegt Willems nog. “Een op de vijf is een kettingbotsing met ten minste drie voertuigen. Bij dergelijke ongevallen is de meest genoemde oorzaak het niet respecteren van een veilige afstand.” Volgens Vias zijn jaarlijks bijna duizend ongevallen te wijten aan het niet respecteren van de veiligheidsafstanden.