Duitsland en Nederland hebben al systemen die met mobiele camera's bumperklevers spotten en verbaliseren. Stef Willems van verkeersinstituut Vias: "Eén op de drie ongevallen op onze snelwegen zijn kop-staartaanrijdingen, waarvan 70% te wijten is aan het onvoldoende afstand houden."
Volledig scherm
PREMIUM
Duitsland en Nederland hebben al systemen die met mobiele camera's bumperklevers spotten en verbaliseren. Stef Willems van verkeersinstituut Vias: "Eén op de drie ongevallen op onze snelwegen zijn kop-staartaanrijdingen, waarvan 70% te wijten is aan het onvoldoende afstand houden." © WFA / Caroline Dupont

Boetes voor bumperklevers op komst: al uw vragen beantwoord

Bijna één op de drie bestuurders houdt op de snelweg te weinig afstand ten opzichte van zijn voorligger en is daarmee een bumperklever. Die chauffeurs veroorzaken elk jaar duizend ongevallen, met kettingbotsingen en files tot gevolg. De nieuwe wegcode stelt de veilige afstand scherp en bumperklevers zullen vanaf 2025 ook beboet worden. Wat is bumperkleven precies, en hoe zal dat gecontroleerd worden?

186 reacties

  • Piet Moermans

    4 maanden geleden
    Ik stel me een vraag: Als iedereen 50m afstand neemt van de voorligger... wat betekent dat voor de totale hoeveelheid rijbaan die we zullen nodig hebben in het drukke ochtend of avondverkeer? Verplaatsen we de files dan niet gewoon? Ik snap de meerwaarde van deze mogelijke 'boetes' niet, behalve meer sponsoring aan de staatskas.
  • chris vangiesbergen

    4 maanden geleden
    Dus ik passeer aan een camera en er heeft juist een zich voor mijn neus ingevoegd en ik krijg dan een boete. Die camera's ok maar dan moeten ze overeen bepaalde afstand 2 of meerdere camera's zetten zodat ze zien of het wel echt bumperkleven is . En ik doe dat niet dat kleven en vindt het zelf irritant .
  • Paul van de velde

    4 maanden geleden
    Mochten de wegen onderhouden worden zoals bvb in Nederland dan zaten we niet met ingedrukte asfalt op het rechter rijvak door de vrachtwagens. Zelfs een bus witte verf om de wegen af te bakenen zodat je bij regen in het donker weet dat je nog op de baan rijdt is teveel gevraagd. Overal besparing, behalve in het politiek circus.
  • Steven Kusters

    4 maanden geleden
    Er is niet eens genoeg wegdek in Vlaanderen om twee seconden tussen alle auto’s te steken.
  • andre christiaens

    4 maanden geleden
    Doe ook eens iets aan de midden-strook rijders.Lege autostrade en toch zijn er die kilometers aan een stuk in het midden blijven rijden. Je moet dan volledig naar vak drie en dan merk je dat ze aan het bellen zijn of veel plezier hebben in de auto.