Steeds meer ambachtelijke slagers sluiten de deuren, maar Marc van 'topslagerij Marc en Hilde' in Gentbrugge "gaat door zolang hij kan".
Volledig scherm
PREMIUM
Steeds meer ambachtelijke slagers sluiten de deuren, maar Marc van 'topslagerij Marc en Hilde' in Gentbrugge "gaat door zolang hij kan". © Wannes Nimmegeers

Elke week sluit een ambachtelijke slager voorgoed. “Zes dagen op zeven meer dan dertien uur werken: de jongere generaties denken daar anders over”

“Je kan er nochtans goed je boterham mee verdienen.” Zeg dat de slager het zelf gezegd heeft. En toch blijft het aantal klassieke slagerijen in ons land afnemen. In tien jaar tijd verdween ruim één op de vijf slagerijen. Gemiddeld sluit meer dan één slagerij per week de deuren. Dat het een zware stiel is met veel werkuren, is daar één reden voor. “Ik werk 80 tot 90 uur per week”, getuigt ook slager Marc (56) uit Gentbrugge. Maar er is meer.

51 reacties

  • Chris Montana

    4 maanden geleden
    Mensen die de ambachtelijke slager vergelijken met de supermarkt vergelijken appelen met peren. Een deftig stukje vlees vind je niet in de supermarkt om al maar te zwijgen over de herkomst van wat je op je bord legt.
  • Daniel Meuleman

    4 maanden geleden
    Alles gaat hier kapot in dit land, de horeca, het sociaal leven. Ik zou nu geen 20 jaar meer willen zijn.
  • Veronique verhaeghe

    4 maanden geleden
    Er is wel een groot verschil tussen een slager en vlees uit het warenhuis. er zijn wel nog jonge mensen waarvan het harde werken hen niet afschrikt maar al eens de overname prijzen bekeken? onmogelijk voor jonge mensen om dergelijke prijzen te betalen, jammer..... op die manier verdwijnen ambachtelijke slagers!
  • Yvan Lissens

    4 maanden geleden
    Laat nog wat meer supermarkten toe, de kleinhandel gaat dan helemaal kapot. Vroeger waren hier in de buurt tot 4 warme bakkers, 3 echte groentewinkels en 2 ambachtelijke slagers. Vandaag schiet er nog één warme bakker over. Het verschil tussen een ambachtelijk koteletje of een steak is nochtans niet te vergelijken met supermarktrommel, maar ja, iedereen wil tegenwoordig het goedkoopste van het goedkoopste. Jammer.
  • Peter John Vermeersch

    4 maanden geleden
    Dit is de toekomst...de prinsen- en princessengeneratie komen er aan. Het is nu wat het is...maar zal spreekwoordelijk morgen er ook nog hetzelfde uitzien? Kwaliteit kost geld en inzet....