Een elektrische wagen/ HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn
Volledig scherm
PREMIUM
Een elektrische wagen/ HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn © ID/ James Arthur / Florian Van Eenoo Photo News

Stormloop op premie van 5.000 euro voor elektrische wagens. Ben je nog op tijd voor je aanvraag? En wat als je achter het net vist?

Een Vlaamse premie van 5.000 euro voor een elektrische wagen? Mooi meegenomen, denken heel wat Vlamingen want er liggen al honderden bestelbonnen klaar bij de autodealers. Maar wat als de interesse groter is dan de 20 miljoen euro aan premies? Moet je er als de kippen bij zijn of wacht je beter nog af? Hoe kan je ervoor zorgen dat je de premie niet zelf moet ophoesten als de pot leeg is?

76 reacties

  • Walter Moens

    4 maanden geleden
    Ik vind het niet kunnen dat alleen de eerste aanvragers van de premie, ook de premie effectief zullen ontvangen. Indien men een premie belooft zou iedereen die zich in dezelfde omstandigheden bevind deze moeten kunnen krijgen. Niet alleen degenen die goed op de hoogte zijn en daarenboven de cash hebben om onmiddellijk te kunnen beslissen.
  • Geert Tamsyn

    4 maanden geleden
    Toyota heeft de elektrische trein gemist door te wedden op het verkeerde waterstofpaard. Daarom is de vorige CEO buitengegooid. Bij de OS Tokyo in 2020 ging Toyota het vervoer van de atleten volledig met waterstof doen, het is benzine en diesel geworden. Nu probeert Toyota de schade te beperken met 24 nieuwe BEV-modellen. Waardeverlies van 30 K€/jaar geeft de perfecte occasie, te mooi om waar te zijn, restwaarde van EV is juist hoger dan bij ICE, met daardoor ook een lagere TCO voor EV.
  • Hendrik Patyn

    4 maanden geleden
    Toyota, de grootste autofabrikant is volop bezig met de verdere ontwikkeling van de brandstofmotor op waterstof. Audi herziet strategie brandstofmotoren worden weer belangrijk. Deze week gelezen in autovisie een elektrische bmw verliest per jaar 30000€ aan waarde met 20000km op de teller ... daar sta je dan met je premie, en zogezegd excuus van dure benzine.....
  • Geert Tamsyn

    4 maanden geleden
    Cris Verwilligen, de automarkt is een aanbodgedreven markt, we kunnen enkel kiezen uit de modellen die aangeboden worden, en die zijn met de dag meer elektrisch. Voeg daarbij de overheidsmaatregelen, en dan weet je het wel. In de ontwikkeling van ICE (of waterstof) wordt al jaren niet meer geïnvesteerd. Prijs, rijbereik en opladen zijn ondertussen al opgelost, de exponentieel stijgende verkoop van EV is daar het bewijs van.
  • Patrick Vanthournout

    4 maanden geleden
    De financiële kant gaat bepalen wie van ons elektrisch gaat rijden en het zal niet de gewone fabrieksarbeiders zijn maar de mensen die een loon krijgen waarvan ze iets kunnen investeren om in de eerste plaats hun eigen en daarna klimaat verbeteren. Met al die regels voor renovatie van u huis en elektrisch rijden gaan er veel mensen een moeilijke periode tegemoet. En dan moet de verkiezing nog komen met de eindeloze discussie over een regering te vormen en als het lukt, premies intrekken😉