Experts pleiten voor standaardtest voor batterijen van elektrische wagens

© Shutterstock

Experts pleiten voor de invoering van een betrouwbare standaardtest om de kwaliteit van de batterijen van elektrische wagens te controleren voor de wagens tweedehands mogen worden verkocht, meldt VRT. “Cruciaal om de consument juist te informeren.”

mtm
Bron: VRT

Het pleidooi komt onder meer van mobiliteitsfederatie Traxio en VAB. Volgens hen moet er niet alleen zo’n standaardtest komen, maar moeten de resultaten ervan ook worden vastgelegd in een officieel batterijcertificaat. “Zo’n certificaat moet potentiële kopers de garantie bieden of die tweedehandswagen nu een goede koop is of niet”, aldus Traxio.

LEES OOK. Zo veel vraag naar elektrische wagens dat kopers misschien geen premie meer krijgen: “Volgens mij zitten we al aan de grens”

Uit recente tests is wel gebleken dat veel elektrische wagen ook na een paar jaar gebruik nog best goed functioneren en dus geschikt zijn voor een verkoop op de tweedehandsmarkt. Al tonen de resultaten wel grote verschillen tussen merken én de manier waarop de batterij gebruikt werd.

Terwijl de elektrische wagens op onze wegen nu vooral nog bedrijfswagens zijn, zullen in de toekomst allicht meer particulieren ook de overstap maken, voorspelt VAB. “Binnen enkele jaren zal er wellicht een divers aanbod van jonge, gebruikte elektrische auto’s op de markt komen dat wél in het financiële bereik van gezinnen past”, zegt woordvoerder Mich Vergauwen. “Maar omdat de prestaties van een gebruikte batterij – net als bij een smartphone – dalen, is de argwaan bij tweedehandskopers vandaag nog groot. Om de consument juist te informeren, is een realistische kijk op de staat van de wagen én de batterij cruciaal.”

‘State of health’

Hetzelfde verhaal bij Traxio. “Bij een tweedehands verkoop ligt de ‘state of health’ (SoH) van een batterij bij voorkeur nog op 80 procent of meer”, zegt woordvoerder Filip Rylant. Die ‘SoH’ geeft aan wat het huidige rijbereik is ten opzichte van toen het voertuig nieuw was.

Als die ‘SoH’ onder de 80 procent zakt, kan je de versleten module sin de batterij vervangen, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. “Onder de 70 procent kan je spreken van ‘end of life”, zegt Luc Claessens, consultant energieverbruik van de Thomas More Hogeschool. “Wellicht moet je dan de batterij helemaal vervangen, maar de waarde daarvan kan oplopen tot de helft van de nieuwprijs van een voertuig. Dat zou de herverkoopwaarde van de auto tot nul herleiden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen