Een Britse soldaat in Belfast, 1969
1969 AP

Kan het moeizame vredesproces in Noord-Ierland een voorbeeld zijn voor het Israëlisch-Palestijnse conflict?

Vrede lijkt verder weg dan ooit in het Israëlisch-Palestijnse conflict. Zelfs als de bombardementen en gevechten in Gaza vandaag stoppen, is een duurzame oplossing niet meteen in zicht. Kan het vredesproces in Noord-Ierland als voorbeeld dienen? "Ook daar leek het geweld onoplosbaar."

Het lijkt op het eerste gezicht wat vergezocht, maar er zijn wel degelijk parallellen te trekken tussen de situatie in Noord-Ierland en die in het Israëlisch-Palestijnse conflict. Dat zegt Joost Augusteijn, professor Europese geschiedenis aan de Universiteit Leiden, gespecialiseerd in het Noord-Ierse conflict.

Beide conflicten hebben een erg lange geschiedenis. "Het Ierse conflict gaat al 800 jaar terug", legt Augusteijn uit in "De ochtend" op Radio 1. "Ook het conflict in Palestina kent een lange geschiedenis."

In beide gevallen zitten de Britten er voor iets tussen. Palestina was een Brits mandaatgebied. Ierland was eeuwenlang helemaal in Britse handen.

Het Ierse conflict gaat al 800 jaar terug. Ook het conflict in Palestina kent een lange geschiedenis

Joost Augusteijn, universiteit Leiden

Er was volgens professor Augusteijn bij de Britse dekolonisatie een patroon waarbij ze hun voormalige kolonie (red. of mandaatgebied) in stukken deelden als er groepen met tegengestelde wensen of onoverbrugbare verschillen woonden.

"Dat is in India en Pakistan gebeurd, dat is in Ierland en Noord-Ierland gebeurd en dat is ook gebeurd in Israël tussen Israël en de Palestijnse gebieden", legt hij uit.

Belfast, 1972
1972 AP

Meestal ging het om religieuze verschillen. "In India was dat tussen moslims en hindoes, en in Ierland tussen protestanten en katholieken. In Palestina was de situatie nog iets complexer, maar gaat het vooral om joden, moslims en christenen."

Erg succesvol was die splitsing bij de dekolonisatie meestal niet. "Het zijn zo goed als allemaal conflicthaarden geweest de afgelopen 50 à 60 jaar."

Van troubles tot Goedevrijdagakkoord

Van eind jaren 60 tot 1998 verliep het conflict in Noord-Ierland zeer bloedig. Tijdens de zogenoemde troubles vielen duizenden doden bij bomaanslagen, moordpartijen, ontvoeringen en andere gewelddaden.

"Toen dacht iedereen dat het conflict onoplosbaar was", zegt Augusteijn. "De ene groep wilde dat Noord-Ierland opgeheven werd, de andere groep wilde dat het bleef bestaan als onderdeel van het Verenigd Koninkrijk. Die twee doelen zijn onverenigbaar. Het geweld leek dus te blijven doorgaan, toch heeft men een oplossing gevonden."

Het geweld leek dus te blijven doorgaan, toch heeft men een oplossing gevonden

Joost Augusteijn, universiteit Leiden

De doorbraak kwam met het Goedevrijdagakkoord in 1998. De Britse premier Tony Blair, zijn Ierse tegenhanger Bertie Ahern en de meeste protestantse en katholieke partijen in Noord-Ierland sloten een vredesakkoord, waarna het zelfbestuur terugkeerde naar de regio, de milities ontwapenden en de grens met de Ierse Republiek openging.

Het Goedevrijdagakkoord tussen de Ierse premier Bertie Ahern, de Amerikaanse bemiddelaar senator George Mitchell en de Britse premier Tony Blair.
AP1998

Het zaadje voor die doorbraak was volgens de professor al begin jaren 80 geplant. "Toen hebben ze zich gerealiseerd dat er geen militaire oplossing was voor het conflict, maar dat de oplossing politiek zou zijn."

"Die realisatie is het kernpunt", benadrukt Augusteijn. "Daarnaast moet je ook alle andere partijen overtuigen om met elkaar te praten. Het heeft na die eerste realisatie nog 17 jaar geduurd voor er vrede kwam, het was een erg moeizaam proces."

Voorbeeld voor Israëlisch-Palestijns conflict?

De vraag is dan of het vredesproces in Noord-Ierland als voorbeeld kan dienen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict. "Elke situatie is anders en heeft zijn eigen karakteristieken", zegt de professor Europese geschiedenis. "Toch zijn er zeker delen uit het proces over te nemen."

Zo denkt hij aan het besef dat de oplossing niet militair, maar politiek moet zijn. "Dat besef moet er ook komen in Israël. De oplossing zelf is niet heel ingewikkeld: een tweestatenoplossing. Alleen, hoe krijg je iedereen zover om dit te accepteren? Je moet mensen die elkaar door het geweld haten, toch bij elkaar brengen."

Je moet mensen die elkaar door het geweld haten, toch bij elkaar brengen

Joost Augusteijn, universiteit Leiden

De eerste stap om dat te bereiken, is volgens de professor dat de gematigde krachten binnen Israël en binnen de Palestijnse Autoriteit samen aan de tafel gaan zitten. "Ze zullen moeten praten en proberen om tot een overeenkomst te komen waarmee ze kunnen teruggaan naar de radicalere vleugels om te proberen hen ook te betrekken", legt hij uit.

Die radicale groeperingen zullen, volgens Augusteijn, uiteindelijk wellicht ook voor vrede kiezen. "Zelfs de meest extreme kolonisten zullen vrede willen. Ook Hamas wil uiteindelijk een situatie waarbij ze hun doelstellingen min of meer bereikt hebben. Het lijkt bijna onmogelijk, maar het leek in Noord-Ierland ook onmogelijk."

Vrede is altijd precair

Joost Augusteijn, universiteit Leiden

Het proces staat en valt ook met steun van de internationale gemeenschap. "Die kan garanties bieden voor beide kanten. De internationale gemeenschap kan concessies geven aan de radicalen: als je vredig bent, krijg je ook voordelen. Bijvoorbeeld door Hamas te erkennen. Tegelijk moeten ze ook eventueel nieuw geweld hard veroordelen."

Augusteijn benadrukt dat er natuurlijk geen garanties zijn dat het vredesproces zoals het in Noord-Ierland gewerkt heeft, ook in het Israëlisch-Palestijnse conflict zal werken. Zelfs in Noord-Ierland zelf is het trouwens niet altijd peis en vree. "Vrede is altijd precair, maar het politieke proces is er nu de kern geworden."

9 jaar zonder regering
Het politieke proces in Noord-Ierland loopt trouwens niet zo vlot. De regio zit intussen al anderhalf jaar zonder regering. Sinds de verkiezingen van mei vorig jaar weigert de unionistische DUP een regering te vormen met de grootste Iers-gezinde katholieke partij Sinn Féin, de politieke nazaten van het IRA.

In het Goedevrijdagakkoord is afgesproken dat de grootste unionistische partij en de grootste katholieke partij samen een regering moeten vormen, wat ook de uitslag van de verkiezingen is. De grootste van de twee mag de premier leveren, de andere de vicepremier.

Ook voor de verkiezingen van mei vorig jaar had Noord-Ierland geen echte regering. In de voorbije 25 jaar heeft Noord-Ierland opgeteld maar liefst 9 jaar lang geen regering gehad. Intussen wordt de regio door ambtenaren bestuurd.

Beluister hier het gesprek in "De ochtend":

Meest gelezen