Craeybeckxtunnel van troon gestoten: hier staat voortaan de “strafste” flitspaal van België

Het nieuwe goudhaantje der flitspalen staat niet langer aan de Antwerpse Craeybeckxtunnel. De flitspalen daar waren “slechts” goed voor zo’n 60.000 boetes per half jaar, op de nieuwe nummer één gingen maar liefst 65.000 bestuurders op de bon.

Werner Rommers

Waar je voortaan maar beter je gaspedaal goed controleert? Op de Antwerpse buitenring – wanneer je richting Sportpaleis rijdt – ter hoogte van Berchem-station en het naastgelegen nieuwe Antwerpse politiegebouw. Daar staat zowel in de middenberm als in de zijberm een flitspaal. En die twee staan er allesbehalve stof te vergaren.

Beide flitspalen waren de eerste zes maanden van 2023 goed voor maar liefst 64.444 snelheidsboetes, zo blijkt uit de statistieken van de federale politie. Gemiddeld genomen wordt er daar elke 4 minuten een te snelle auto op de foto gezet. Dat is nog een pak beter dan de flitspalen aan de Craeybeckxtunnel richting Antwerpen, in 2022 nog de meest productieve flitspalen van het land. Die waren “slechts” goed voor zo’n 60.000 boetes per half jaar.

© Google Maps

‘Pardon’-tijd

De boete-regen langs de ring in Berchem wordt mede veroorzaakt door bestuurders die denken dat de flitspalen niet worden afgestemd op de dynamische verkeersborden boven de ring. Die passen de maximumsnelheid aan afhankelijk van drukte of eventuele ongevallen. Zo kan 100 kilometer per uur eenvoudig worden verlaagd naar 90 km per uur, tot soms zelfs 70 of 50 km per uur.

Maar – bij deze ben je gewaarschuwd – ook de flitspalen passen zich dus telkens aan. Van de in totaal bijna 65.000 bestuurders werden er zo’n 6.300 geverbaliseerd omdat ze een snelheidsbeperking van 70 of 90 km per uur niet naleefden. Boetes voor bestuurders die aan diezelfde Berchemse flitspalen bij een snelheidsregime van 50 km per uur te snel reden, zijn in de statistieken niet terug te vinden.

Dat je als bestuurder de aanpassing van de snelheid te laat had opgemerkt, is overigens geen excuus. De politie hanteert bij dynamische verkeersborden een pardon-tijd van 120 seconden. Op het moment dat zo’n verkeersbord van bijvoorbeeld 100 naar 90 km per uur omschakelt, wordt er pas na twee minuten effectief aan 90 km per uur geflitst.

© Jan Van der Perre

Nog strenger

De controles op dat deel van de Antwerpse ring worden straks trouwens nóg strenger. Het Agentschap Wegen en Verkeer maakte in maart bekend dat er ter hoogte van Berchem een trajectcontrole komt, om de snelheid van bestuurders over een langere afstand te controleren. Ook toen werd beklemtoond dat de trajectcontrole telkens zal worden afgestemd op het snelheidsregime dat de dynamische verkeersborden aangeven.

Het plan werd her en der op hoongelach onthaald: op de Antwerpse ring kan je niet té snel rijden, klonk het, omdat je er haast altijd in de file staat. Maar de bijna 65.000 snelheidsboetes in amper zes maanden tijd doen toch anders vermoeden. Die waren allemaal samen trouwens goed voor 3,5 miljoen euro.

LEES OOK. Op weg naar record van 7 miljoen snelheidsboetes, maar in 2024 belooft dat nog een pak hoger te liggen

Boetes vervijfvoudigd

Nog een opmerkelijk cijfer: op het volledige grondgebied van de stad Antwerpen – autosnelwegen incluis – zijn in de eerste zes maanden van 2023 maar liefst 434.000 snelheidsovertredingen geregistreerd. Dat is in vergelijking met 2015 maar liefst een vervijfvoudiging. Toen werden in de eerste jaarhelft 87.000 snelheidsboetes opgesteld.

Experts beklemtonen daarom het belang van strenge snelheidscontroles, gelet op de vele verkeersongevallen in ons land. In het parlement zei minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) onlangs nog dat jaarlijks “150 doden en 550 zwaargewonden worden vermeden, als iedereen de snelheidslimieten zou respecteren”.

Wallonië installeert 125 extra snelheidscamera’s

Wie al eens door Wallonië rijdt houdt straks de snelheidsmeter toch ook maar beter in de gaten. Wallonië – volgens sommige experts op het vlak van snelheidscontroles een complete woestijn – gaat in 2024 in totaal 125 extra snelheidscamera’s installeren, zo heeft minister van Verkeersveiligheid Valérie de Bue (MR) aangekondigd. In oktober kwamen er langs de Waalse wegen ook al eens 50 extra snelheidscamera’s bij.

Wallonië scoort qua verkeersveiligheid erg slecht: volgens Vooruit-verkeersspecialist Joris Vandenbroucke doen in heel Europa enkel twee afgelegen regio’s in Polen en Roemenië het nog slechter op het vlak van verkeersveiligheid. (wer)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen