Nadia Benabdessamad met acteur Saïd Boumazoughe: “Zij was de grote zus die niemand had”.© ID/ Stefaan Temmerman

Antwerpse theatermaakster Nadia Benabdessamad (51) overleden: “Onvoldoende erkend geweest voor al het werk dat ze deed”

Antwerpen -

Nadia Benabdessamad gaf via verschillende theatervoorstellingen een stem aan kwetsbare jongeren die niet of onvoldoende werden gehoord. Bovendien motiveerde de Antwerpse heel wat jongeren om hun talent te ontwikkelen. Benabdessamad (51) overleed op 1 januari aan kanker. “Nadia had een ongelooflijke impact op mijn leven”, zegt acteur Saïd Boumazoughe. Wie haar kende, omschrijft haar vooral als een sterke vrouw.

Sacha Van Wiele

Reizen Jihad, H & G grimmiger en Wachten op Gorro zijn allemaal theatervoorstellingen waarin de toeschouwers inzage krijgen in de leefwereld van jongeren in grootsteden. Het zijn producties van het theatercollectief SIN, waar Benabdessamad de drijvende kracht was. Zij begon als sociaal werker en werkte mee aan tewerkstellingsinitiatieven voor jongeren. Later vertolkte ze haar engagement naar het toneel. Benabdessamad koos daarbij niet voor een gevestigde acteur, maar voor jongeren waarin ze talent herkende, zoals Saïd Boumazoughe.

“Toen ik met haar voor het eerst in contact kwam, was ik nog een echte straatrat”, zegt Saïd. “Zij erkende mijn talent en pushte mij om dat verder te ontwikkelen. Nadia had een ongelooflijke impact op mijn leven. Ze was toegankelijk en sprak de taal van de jongeren. Nadia liet je ook niet los en kwam steeds voor je op. Zij was de grote zus die niemand had. Nadia was ook de eerste die ik belde als ik met een probleem zat of nood had aan een klankbord.”

Saïd Boumazoughe.© FRED DEBROCK

Benabdessamad was actief in verschillende projecten, maar in de berichtgeving kwam ze slechts zelden zelf aan het woord. Zij lijkt wel de persoonlijkheid die steeds het spotlicht op de jongeren plaatste en zelf verkoos op de achtergrond te blijven. Dat bevestigt ook vriendin Laila Ben Allal.

“Zij gaf vooral veel en wou zelf nooit in de belangstelling staan”, zegt Laila. “Ze zei ook steeds dat het niet om haar ging, maar om de kwetsbare groepen in onze samenleving en het onrecht dat ze via de toneelvoorstellingen wou aankaarten. Daarbij vertrok ze steeds vanuit het verhaal achter de mensen. Ze poogde uit te leggen waarom sommige mensen bepaalde beslissingen namen. Voor mij was ze een heldin van het woord en beeld.”

Dat deed ze onder meer met Reizen Jihad ongeveer tien jaar geleden. Het was het verhaal over een jonge vrouw die zich bekeerde tot de islam, radicaliseerde en naar Syrië vertrok. Deze toneelvoorstelling kreeg heel veel weerklank in Vlaanderen.

“Nadia vond dat de stem van de jongeren te weinig werd gehoord in de reguliere media”, zegt Laila. “Via cultuur poogde ze dan die stem tot bij de mensen te brengen. Ze deed dit met jong talent. Met Reizen Jihad toonde ze waarom mensen bepaalde beslissingen namen.”

Achtergrond

Acteur en schrijver Mostafa Benkerroum Jama groeide als kind samen op met Nadia in de Antwerpse wijk Zurenborg. “Door mijn artistieke werk ben ik later weer in contact gekomen met haar”, herinnert Mostafa.

“Ik ben nu een zus verloren. Als ik iets had geschreven, was zij de eerste aan wie ik het voorlegde. Zij hielp mij ook steeds met het indienen van aanvragen voor subsidies voor mijn projecten. Wat haar kenmerkt, is dat ze nooit erkenning zocht, en daardoor misschien zelf weinig erkenning kreeg. Ze wou op de achtergrond blijven. Nadia betekende heel veel voor veel mensen in Antwerpen, zowel professioneel als privé.”

Ook Mostafa stond versteld van haar neus voor talent. “Zij zag dingen in mensen die de betrokkenen zelf eerst niet door hadden. Ze had daar een gave voor. Dat was ook bij mij zo. Ze hielp mij mijn eigen talenten te ontdekken en verder uit te diepen. Haar talent zette ze in om jongeren en vrouwen van de eerste generatie sterker te maken. Nadia was vooral een sterke vrouw”, zegt Mostafa.

Dat ze heel wat mensen wist te raken, bleek dinsdag ook aan de moskee waar de begrafenisplechtigheid plaats vond. De ruimte bleek al snel te klein te zijn. “Er waren mensen van verschillende generaties en afkomst aanwezig in de moskee”, zegt Mostafa. “Het beste voorbeeld van hoe ze een impact had op heel veel mensen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER