© ATV

Hoe schatten de winkels in centrum Antwerpen de soldenperiode in: “Alles bruist weer als voordien, maar de binnenstad blijft achterophinken”

Antwerpen -

Het is weer tijd voor de wintersolden. In het centrum van Antwerpen zijn de ramen versierd met procenten, in de meeste winkels kan je je slag slaan en volop koopjes scoren. Enkele winkels in het centrum doen een voorspelling over deze periode en baseren zich onder andere op de eindejaarsperiode.

Margot De Clercq

De eindejaarsperiode is achter de rug en de wintersolden komen ons tegemoet. Op de Meir trotseren enkele dappere shoppers de regenbui om koopjes te bemachtigen. Het straatbeeld vult zich met paraplu’s die vaak koppig uit hun vorm plooien.

“Het weer is niet ideaal om te gaan shoppen natuurlijk”, merkt winkelverantwoordelijke Vicky Lauvrys van schoenenwinkel Torfs op. “De drukte op de Meir hangt heel erg af van het weer. Als het echt nat is komen de mensen niet graag buiten. Onze andere winkels in de shoppingcentra barsten dan uit hun voegen, terwijl het hier rustiger is.”

Vicky Lauvrys, winkelverantwoordelijke van schoenenwinkel Torfs merkt in haar winkel op de Meir een daling.© Dirk Kerstens

Droog en koud

Bij de meeste winkels heerst hetzelfde gevoel. De verkoopster van de Nederlandse kledingwinkel Penn&Ink NY merkt ook een groot verschil tussen haar winkeltje in de Wilde Zee en de grote winkels op de Meir.

“Mensen zullen hun weg naar de populaire ketens steeds vinden. Zij mogen zeker zijn van hun verkoop, hier is dat onvoorspelbaarder. Met dit weer voelen de mensen zich niet geroepen om de straatjes af te struinen op zoek naar leuke koopjes. Ze shoppen gerichter en moeten je dus echt al weten liggen”, vertelt verkoopster Lola.

Winkelverantwoordelijke Nancy van de kledingwinkel LolaLiza wil liever koud en droog weer.© Dirk Kerstens

Voor veel verkopers valt het begin van de solden letterlijk een beetje in het water. Ze kijken uit naar een andere weersvoorspelling. “Droog en koud is veel beter! Bij kouder weer verkopen we volop truien, jassen, mutsen en sjaals. Nu hebben mensen dat niet nodig.”

Winkelverantwoordelijke van LolaLiza in de Grand Bazar spreekt uit ervaring. “Wij hebben hier in het winkelcentrum het voordeel dat ze komen schuilen, maar dat is meestal als het doorheen de dag begint te regenen. Nu komen mensen hun huis zelfs niet uit.”

Duur

Volgens de gerant van Penn&Ink NY geven mensen liever hun geld uit aan reizen. Eens ze dan op hun bestemming zijn, wordt er vaak wel minder naar de centen gekeken. “Er passeren enorm veel toeristen. Die zijn wel echt goed voor de omzet. Mensen shoppen graag op reis omdat er dan een extra herinnering aan hangt.”

Verkoopster Lola van de Nederlandse winkel Penn&Ink NY was blij met de grote passage van toeristen.© Dirk Kerstens

Hoewel het de eerste dag geen stormloop was, verwachten de winkels toch nog wel een positieve koopjesperiode. “Tijdens de eerste week passeren veel mama’s met hun dochters. Als die vakantieshoppers zijn gaan liggen, zorgen we nog voor een extra afprijzing om iedereen over de streep te trekken”, legt Lola van Penn&Ink NY uit.

Bij Torfs op de Meir merken ze over het algemeen wel een daling in verkoop. “Ik denk dat mensen veel bewuster leven. We zien steeds minder mensen die echt shoppen om te shoppen. Het leven is zo duur geworden, mensen sparen hun centjes en kopen pas schoenen als ze ze echt nodig hebben.”

Duurzaam

De bewustere shoppers kunnen zeker terecht bij Jüttu. Die winkels zetten volop in op duurzaamheid door de ecologische producten die ze aanbieden. “Wij merken elk jaar een serieuze toename in onze verkoop. Ook dit jaar hopen we op een goede verkoop tijdens de solden, maar we gaan er wel van uit”, zegt Lena Matthyssens, de assist-manager van de Jüttu-winkel op de Meir.

Assistant-manager Lena Matthyssens werkt in de duurzame winkel Jüttu.© Dirk Kerstens

Koppelverkoop

De voorbije jaren gaven veel winkels in december al kortingen. Dit vaak onder de term koppelverkoop, de korting geldt dan wanneer je een tweede artikel aankoopt.

“We moeten natuurlijk wel mee met de concurrentie, als alle winkels een actie doen komen klanten meteen vragen wat er bij ons in de winkel gedaan wordt. Wij kunnen moeilijk geen acties doen als de Omoda schoenenwinkel wel op de kar springt”, merkt Vicky van Torfs op.

Ook in de Jüttu, waren er vorige maand al kortingen. “Het helpt zeker om te verkopen. Mensen zijn duidelijk dit jaar weer volop naar familiefeesten geweest en hebben het nieuwe jaar ook uitgebreid gevierd. Daar horen dan alle toeters en bellen bij: mooie versiering, feestelijke kledij en ook pakjes, heel erg veel pakjes. Mensen zijn wel blij als ze die dingen met een kleine afprijzing kunnen aanschaffen.”

Eindejaarsperiode

De pakjes vlogen niet alleen de deur uit bij Jüttu, Torfs verkocht aan de lopende band pantoffels en de verkoopsters van Penn&Ink NY gaven toe dat ze ook niets anders deden dan inpakken. Maar zowel de solden als de eindejaarsperiode voelen minder druk aan dan gewoonlijk.

“Het winkelcentrum van de binnenstad is corona nooit echt te bovengekomen. Alles bruist weer als voordien, maar de binnenstad blijft achterophinken”, vindt Vicky van Torfs.

Het regenachtige weer hield veel mensen thuis.© Dirk Kerstens

Het zou aan verschillende dingen kunnen liggen, maar het transport zit er volgens Vicky zeker voor iets tussen. “De auto wordt compleet uit de stad geweerd. Je moet in een parking gaan staan, allemaal goed en wel, maar de doorstroming is ook volledig weg. Je bent een halfuur kwijt om de stad uit te geraken. We zien dat de winkels aan de grote steenwegen met een grote parking het veel beter doen.”

Ook Nancy van LolaLiza moet toegeven dat het opvalt. “Mensen geraken hier gewoon veel minder gemakkelijk. Als er een staking van de Lijn is, dan voelen we dat meteen. Maar voor de rest kan ik weinig verklaringen geven. Het koopgedrag van de mensen is echt raar. Vroeger kon je perfect voorspellen wanneer het druk ging zijn. Nu zijn er dagen waarop het ineens veel drukker of rustiger is dan verwacht, zonder enige verklaring.”

Afprijzingen in de schoenenwinkel Torfs© Dirk Kerstens

LEES OOK. Antwerpse handelaars merken daling in koopkracht: “We moeten constant opboksen met kortingen van de online giganten”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV