Test Aankoop maakt de balans: deze producten stegen het meest in prijs in 2023

© ANP / Kees van de Veen

Het afgelopen jaar zijn opnieuw heel wat producten (een pak) duurder geworden, zo blijkt uit een analyse van consumentenorganisatie Test Aankoop. Vooral groenten stegen in prijs, uien werden in twaalf maanden tijd zelfs bijna de helft duurder. Een overzicht:

mtm

Eerst het goede nieuws: de voedingsinflatie daalt nog altijd. Afgelopen december bedroeg die nog 8,1 procent, ten opzichte van 9,4 procent in november en meer dan 20 procent in maart vorig jaar.

Volgens consumentenorganisatie Test Aankoop, die al meer dan twee jaar de prijzen van ruim 3.000 producten (voeding, persoonlijke hygiëne en schoonmaakproducten) in zeven supermarktketens opvolgt, stegen groenten (+20 procent) vorig jaar het meest in prijs en vlees (+3,5%) het minst. “Uitschieters zijn ajuinen (+46 procent), wortelen (+28 procent), bloemkool (+22 procent) en aardappelen (+21 procent)”, zegt woordvoerder Laura Clays.

Volgens de consumentenorganisatie mogen we ook niet uit het oog verliezen dat de inflatie in december 2022 al 19,7 procent bedroeg. “En als we de inflatie over twee volledige jaren bekijken, komen we echt aan duizelingwekkende cijfers”, luidt het. “Basisproducten zoals groenten zijn met meer dan 40 procent in prijs gestegen, terwijl brood, een basisproduct bij uitstek, met meer dan 20 procent is gestegen.”

  1. Papierwaren (+54%)
  2. Groenten (+44%)
  3. Dierenvoeding (+42%)
  4. Diepvriesproducten (+35%)
  5. Zuivel (+34%)
  6. Kruidenierswaren (+29%)
  7. Schoonmaakproducten (+26%)
  8. Charcuterie (+24%)
  9. Vis (+23%)
  10. Brood en vlees (+21%)
  11. Frisdranken (+19%)
  12. Fruit (+18%)
  13. Persoonlijke hygiëneproducten (+17%)
  14. Alcoholische dranken (+16%)

Dalende grondstofprijzen

Test Aankoop hekelt wel dat consumenten nog altijd onvoldoende profiteren van de daling van de grondstofprijzen. “Neem bijvoorbeeld plantaardige oliën: de prijs op de internationale markten is sinds maart 2022 met 51 procent gedaald en toch zijn frituuroliën sindsdien met liefst 37 procent duurder geworden”, aldus Clays. Hetzelfde geldt volgens de consumentenorganisatie ook voor zuivelproducenten. “Sinds juni 2022 ging de prijs -24 procent, toch is 85 procent van de halfvolle melk en 94 procent van de jonge gouda duurder geworden (met respectievelijk 12 en 29 procent, red.). We wachten nog op de analyse van de Mededingingsautoriteit om te onderzoeken of er mogelijk te grote winstmarges worden aangerekend.”

LEES OOK. Wij vergeleken de prijzen van 34 producten in de zes grootste supermarktketens: onze winkelkar werd overal wat goedkoper, met één uitzondering

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen