Direct naar artikelinhoud
GrafiekEconomie

Vooral deze groenten maken winkelen duurder: prijzen liggen volgens Testaankoop bijna 30 procent hoger dan twee jaar geleden

Vooral deze groenten maken winkelen duurder: prijzen liggen volgens Testaankoop bijna 30 procent hoger dan twee jaar geleden
Beeld Shutterstock / Sergey Ryzhov

De afgelopen twee jaar is een winkelkar 29 procent duurder geworden. Dat blijkt uit de prijzen die consumentenorganisatie Testaankoop monitort. Vooral groenten zijn het afgelopen jaar fors in prijs gestegen.

en

Testaankoop houdt al sinds de winter van 2021 de prijzen van zo’n drieduizend producten bij zeven supermarktketens in het oog. In december 2023 lagen die 8,1 procent hoger dan een jaar eerder. Het gaat om een verdere daling van de ‘supermarktinflatie’, na 9,4 procent in november en een piek in maart van 20 procent. Het gaat voor alle duidelijkheid om een berekening van Testaankoop zelf: de officiële inflatie berekend door de Indexcommissie bedroeg in december ‘slechts’ 1,35 procent. Al sinds juni 2022 overschrijdt de berekende levensduurte volgens Testaankoop de officiële inflatie.

De uitschieters zijn groenten, die in één jaar 20 procent duurder werden. Zo kosten ajuinen 46 procent meer, wortelen 28 procent, bloemkool 22 procent en aardappelen 21 procent. Na groenten stegen volgens Testaankoop vooral de prijzen van dierenvoeding (+16 procent) en diepvriesproducten (+10 procent). Vlees (+3 procent), alcoholische dranken (+4 procent) en brood (+5 procent) kenden de laagste inflatie.

Enkele producten, waaronder kalfsvlees (-6 procent), spaghetti (-2 procent) en vaatwastabletten (-2 procent) daalden ook in prijs.

In december 2022 bedroeg de ‘supermarktinflatie’ al 19,7 procent, benadrukt Testaankoop, waardoor de prijzen er in twee jaar met 29 procent op vooruitgingen. “Groenten zijn met meer dan 40 procent gestegen, terwijl brood, een basisproduct bij uitstek, met meer dan 20 is gestegen”, licht woordvoerster Laura Clays toe.

Lees ook

Doe uw voordeel met de prijzenoorlog die nu woedt: ‘Alle supermarkten pakken nu uit met prijzenacties’

Volgens Testaankoop profiteren consumenten nog altijd onvoldoende van de daling van de grondstofprijzen. “Neem bijvoorbeeld plantaardige oliën: de prijs op de internationale markten daalt sinds maart 2022 (-51 procent, red). Toch zijn de frituuroliën die Testaankoop volgt 37 procent duurder dan in maart 2022”, zegt Clays. Ook bij bijvoorbeeld halfvolle melk en jonge gouda merkt de consumentenorganisatie zo’n discrepantie.