AFP or licensors

Testaankoop: "Winkelkar is op twee jaar 29 procent duurder geworden"

De afgelopen twee jaar is een winkelkar 29 procent duurder geworden. Dat blijkt uit de prijzen die consumentenorganisatie Testaankoop monitort. Groenten, dierenvoeding en diepvriesproducten zijn de sterkste stijgers.

Testaankoop houdt al meer dan twee jaar de prijzen van 3.000 producten bij zeven supermarktketens in het oog. In december lagen die 8,1 procent hoger dan een jaar eerder. Het gaat om een verdere daling van de inflatie, na 9,4 procent in november en een piek in maart van 20 procent.


 De uitschieters zijn groenten, die in één jaar tijd 20 procent duurder werden. Zo kosten ajuinen 46 procent meer, wortelen 28 procent, bloemkool 22 procent en aardappelen 21 procent. Na groenten stegen volgens Testaankoop vooral de prijzen van dierenvoeding (+16 procent) en diepvriesproducten (+10 procent). Vlees (+3 procent), alcoholische dranken (+4 procent) en brood (+5 procent) kenden de laagste inflatie.

In december 2022 bedroeg de 'supermarktinflatie' al 19,7 procent, benadrukt Testaankoop, waardoor de prijzen er in twee jaar tijd met 29 procent op stegen. "Groenten zijn met meer dan 40 procent gestegen, terwijl brood, een basisproduct bij uitstek, met meer dan 20 is gestegen", licht woordvoerster Laura Clays toe.

Volgens Testaankoop profiteren consumenten nog altijd onvoldoende van de daling van de grondstofprijzen. "Neem bijvoorbeeld plantaardige oliën: de prijs op de internationale markten daalt sinds maart 2022 (-51 procent). Toch zijn de frituuroliën die Testaankoop volgt 37 procent duurder dan in maart 2022", luidt het. Ook bij bijvoorbeeld halfvolle melk en jonge gouda merkt de consumentenorganisatie zo'n verschil.

Meest gelezen