De actie is in Frankrijk begonnen, maar ook al uitgebreid naar ons land.

Carrefour haalt Pepsi, Lays en Quaker uit de rekken door "onaanvaardbare prijzen": "Onduidelijk hoelang dit zal duren"

Carrefour gaat geleidelijk de producten van PepsiCo uit de rekken halen, nadat de beschikbare voorraad is uitverkocht. Het supermarktbedrijf vindt de nieuwe prijsvoorstellen van de producent van onder meer Pepsi frisdrank en Lays chips "onaanvaardbaar". Dat schrijft La Libre Belgique en bevestigt Carrefour. Wanneer er lege rekken zullen zijn en hoelang dit zal duren, is onduidelijk volgens de supermarktketen.

In deze periode van het jaar voeren de supermarktketens gesprekken met hun leveranciers, over de prijzen van hun producten voor het komende jaar. Voor de Franse supermarktketen Carrefour gebeuren die onderhandelingen op Europees niveau. Een beslissing heeft dus gevolgen voor alle winkels, zowel die in Frankrijk als die in ons land.

Na de gesprekken met PepsiCo heeft Carrefour beslist dat de prijzen van de verschillende PepsiCo-producten "niet aanvaardbaar" zijn. Carrefour heeft daarom beslist om merken zoals Lays, Quaker, Pepsi en Doritos uit de rekken te halen. Het tempo waarmee producten verdwijnen, hangt af van de beschikbare voorraad in de winkels. 

"We verkopen de beschikbare stock van de producten uit. Zodra iets op is, bestellen we het niet bij, waardoor er gaten zullen vallen. Het is afhankelijk van de winkel en het specifieke product wanneer dat zal gebeuren. Ik verwacht dat vanaf morgen", zegt Regine Vantomme van Carrefour.

Carrefour België zegt nog "in alle omstandigheden de koopkracht van de klanten te willen beschermen". Dat engagement kan volgens het bedrijf leiden tot het tijdelijk uit de rekken halen van producten van bepaalde leveranciers. "Bij Carrefour zijn we bezig met allerlei koopkrachtacties en de prijsverhogingen die PepsiCo voorstelt, zijn niet in lijn met die aanpak."

Er is nog geen datum voorzien om opnieuw in gesprek te gaan met PepsiCo of om de producten opnieuw aan te bieden. "De lijnen blijven open, dus ik kan niet zeggen hoelang dit gaat duren", aldus Vantomme namens Carrefour. "Maar ik weet zeker dat we dit kunnen oplossen."

Volgens persbureau Reuters zal er in de Carrefours in Frankrijk vanaf vandaag een briefje aan de rekken hangen met de melding dat "we dit merk niet meer aanbieden door een onaanvaardbare prijsverhoging".

Geen uniek geval
Het gebeurt wel vaker dat een supermarktketen in conflict geraakt met een leverancier. Prijsonderhandelingen tussen supermarktketens en leveranciers zijn soms bikkelhard. Door de harde concurrentie staan de supermarkten onder grote druk om zo’n goed mogelijke prijs te bedingen bij hun leveranciers.

In sommige gevallen wordt geen akkoord bereikt en zijn producten een tijdlang niet beschikbaar. Een situatie die voor geen van beide partijen te lang mag duren.

Enkele jaren geleden bijvoorbeeld had Colruyt een conflict met PepsiCo. Toen waren verschillende producten van die groep niet beschikbaar bij Colruyt. De keten had eerder ook al een conflict met bierbrouwer AB Inbev en recenter met Unilever (Knorr, Zwan…).

In 2022 was er een langlopend conflict tussen Delhaize en Danone. Door het conflict waren de rekken met zuivelproducten een hele tijd zo goed als leeg.

Meest gelezen