Carrefour haalt onder meer Lays, Pepsi en Doritos uit de rekken door “onaanvaardbare prijzen” van PepsiCo

Carrefour gaat geleidelijk de producten van PepsiCo uit de rekken halen. Het supermarktbedrijf vindt de prijzen van de producent van onder meer Pepsi frisdrank en Lays chips “onaanvaardbaar”. Dat schrijft La Libre Belgique en bevestigt Carrefour donderdag. De beslissing volgt na een gelijkaardige stap van Carrefour Frankrijk.

Bron: BELGA

Na de gesprekken met PepsiCo besloot Carrefour dat de gewenste prijzen “niet aanvaardbaar” zijn, stelt Carrefour België. “Ondanks talloze pogingen om tot een evenwichtig vergelijk te komen, is er momenteel geen enkel akkoord gesloten tussen beide partijen.”

Carrefour besloot daarom verschillende merken zoals Lays, Quaker, Pepsi, Lipton en Doritos uit de rekken te halen. De maatregel ging donderdag in. Het tempo waarmee producten verdwijnen, hangt af van de beschikbare voorraad in de winkels. De producten verdwijnen stelselmatig.

Carrefour België zegt nog “in alle omstandigheden de koopkracht van de klanten te willen beschermen”. Dat engagement kan luidens het bedrijf leiden tot het tijdelijk uit de rekken halen van producten van bepaalde leveranciers.

LEES OOK. “Alle menselijkheid is verdwenen”: zo gaat het eraan toe bij de krachtmeting tussen supermarkten en leveranciers

Er is voorts nog geen datum voorzien om opnieuw in gesprek te gaan met PepsiCo of om de producten opnieuw aan te bieden. 

Volgens persbureau Reuters zal er in de Carrefours in Frankrijk vanaf donderdag een briefje aan de rekken hangen met de melding dat “we dit merk niet meer aanbieden door een onaanvaardbare prijsverhoging”.

Het is niet de eerste keer dat een supermarktketen producten uit de rekken haalt door prijsonderhandelingen met de leveranciers. Zeker in deze periode, wanneer de contracten opnieuw onderhandeld moeten worden. Experten leggen uit dat de supermarkten hun prijzen niet willen doen stijgen omdat het leven voor de klanten het afgelopen jaar al een stuk duurder werd en er vooral met het vingertje gewezen werd naar de warenhuizen. Maar producenten zwaaien met de stijgende loonkosten en bijvoorbeeld hoge transport- en verpakkingskosten.

LEES OOK. Deze rekken zijn het vaakst leeg en dat is een groot probleem voor supermarkten: “Klanten kiezen resoluut voor een andere winkel”

LEES OOK. ‘Atypische’ lege rekken in Colruyt, en ook bij andere supermarkten dreigt hetzelfde probleem

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen