De Lijn bestelt 92 standaard e-bussen bij BYD Europe, rechts mobiliteitsexpert Geert Van Lierde.
Volledig scherm
PREMIUM
De Lijn bestelt 92 standaard e-bussen bij BYD Europe, rechts mobiliteitsexpert Geert Van Lierde. © De Lijn / RV

Goedkoop en snel leverbaar, maar Chinese BYD is ook berucht om zijn ‘brokkelbussen’. Daarom hebben Belgische busbouwers wél nog een toekomst

De Lijn ligt zwaar onder vuur omdat ze 92 elektrische bussen heeft besteld bij de Chinese busbouwer BYD. Onder meer professor Internationale Politiek Jonathan Holslag (VUB) is niet te spreken over die keuze. Maar zijn Chinese bussen niet gewoon de economische realiteit? Meer bussen voor minder geld: dat is toch fijn voor de belastingbetaler? Mobiliteitsjournalist Geert Van Lierde ziet nog wel kansen voor Belgische busbouwers als Van Hool.

148 reacties

  • bob jansens

    2 maanden geleden
    Van Hool als zelfstandig bedrijf is ten dode opgeschreven. Het heeft enkel kans op overleven als het kan samengaan met een complementaire partner, zoals bv Paccar-DAF;
  • Stefan Vandendijck

    2 maanden geleden
    Om in Vlaanderen nog te produceren en rendabel te zijn zal steeds moeilijker worden door loonkosten milieubeleid en dergelijke Mercedes en MAN bouwen al jarenlang bussen in Turkije i.v.m. loonkosten en op lange termijn zal Vanhool gaan produceren in Macedonië waar ze hun EX gamma al bouwen bye bye Vlaanderen salut en de kost.
  • Kacy leenweghe

    2 maanden geleden
    Brokkelbussen ? De eerste elektrische Belgische bussen waren kwalitatief niet goed . De tijd van Chinese brol licht al een tiental jaren achter ons . Europa en vooral België ontwaak en begin te werken !
  • Chris Smekens

    4 maanden geleden
    Het is idd een schande, om je eigen economie zo in de rug te steken. En de politiek, ze keek er naar en wist weer eens niet wat er aan het gebeuren was....
  • Werner Vanhoutte

    4 maanden geleden
    Echte schande? Hoe komt het dat Van Hool in vier jaar tijd 800 miljoen verlies leed. De firma assembleert hoogtechnologische bussen op waterstof ( reeds 106 verkocht) in Macedonie, Top in ...buitenland!! Men kan ervan uitgaan dat men België verlaat. Byd en Yutong ( wereldleider) zouden. slechte kwaliteit leveren? In de laatste verslagen van de RVD van De Lijn wordt niet gerept over de onderhoudskost van de huidige bussen en de lamentabele staat van de onderhouds ateliers! Zegt alles en genoeg!