Videospeler inladen...

Protestacties in 5 Vlaamse provincies tegen nieuw vervoersplan De Lijn: "Mobiliteit is een recht en dat komt in het gedrang"

In de 5 Vlaamse provinciehoofdsteden zijn er protestacties tegen het nieuwe vervoersplan van De Lijn, dat vandaag ingaat. De acties gaan uit van de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV), een vereniging van mobiliteitsplatformen, lokale actiegroepen en bezorgde burgers. Zij vrezen dat het plan zal leiden tot "vervoersarmoede en uitsluiting".

In het nieuwe vervoersplan van De Lijn komt de focus te liggen op "basisbereikbaarheid": meer middelen voor de plekken waar de vraag naar bussen en trams het grootst is. Dat betekent in de praktijk meer aanbod op de grote assen, minder in bepaalde wijken en landelijke gebieden. Meer dan 3.000 De Lijn-haltes worden geschrapt. Tegelijk wordt het flexvervoer, te vergelijken met de vroegere belbus, uitgebreid.

Dat is in het verkeerde keelgat geschoten bij de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV), een vereniging van burgers, mobiliteitsplatformen en lokale actiegroepen, en de christelijke en socialistische vakbond. Zij voeren vanmiddag actie voor "meer en beter openbaar vervoer" aan de treinstations Brugge, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Centraal, Leuven en Hasselt. 

De actievoerders vrezen dat het nieuwe vervoersplan, door de geschrapte haltes, ervoor zal zorgen dat veel burgers met een laag inkomen, ouderen en mensen met een beperkte mobiliteit geen gebruik meer zullen maken van reguliere buslijnen. Ze waarschuwen voor "vervoersarmoede en uitsluiting". Tegelijk denken ze dat het autogebruik door de aanpassingen van De Lijn nog meer zal toenemen.

Kritiek op Vlaamse regering

In Leuven protesteren enkele tientallen mensen, zoals zeventiger Lieve, die het aanbod ziet verminderen. "Mantelzorgers, vrijwilligers, werklozen, ...: zullen zij er nu voor moeten opdraaien om met hun ouders of met zieke mensen naar een ziekenhuis te rijden?", vraagt zij zich af. De kritiek richt zich vooral op de Vlaamse regering, die volgens de actievoerders te weinig budget voorziet.

Dat is ook het geval in Gent, waar zo'n 250 mensen komen zijn opdagen bij het protest. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is er kop van Jut. 

Dirk Verleyen

In Brugge gaat het om zowat 70 actievoerders. Onder hen ook Dirk Smet, die de actie met VSOV mee organiseert. "Je merkt dat de bezorgdheid groot is. We hebben zware twijfels bij de nieuwe vervoersplannen. Landelijke gebieden worden vergeten, maar ook in de stedelijke gebieden sluiten sommige lijnen niet goed op elkaar aan."

BEKIJK - Ook in Brugge was er protest van passagiers van De Lijn:

Videospeler inladen...

Oudere mensen

Volgens Smet hebben vooral oudere mensen het moeilijk met de aanpassingen. "Zij zijn het echte slachtoffer hier. Bovendien zal die beoogde 'modal shift' (het overschakelen naar duurzamer vervoer, red.) niet lukken, omdat mensen dat flexsysteem niet 100 procent zullen vertrouwen, dat merken we nu al."

Smet wil dat er rekening wordt gehouden met reizigers zelf. "Zij zijn op geen enkele manier betrokken. Nochtans zijn er mensen met goede ideeën, zonder dat die per se meer geld moeten kosten." Nochtans is dat extra geld wel nodig, vindt hij. "De Lijn is de afgelopen jaren uitgekleed. Onverantwoord: mobiliteit is een recht en dat komt in het gedrang."

Net vandaag waren er vanochtend een tijdlang technische problemen met de routeplanner op de website. De routeplanner in de app op de smartphone werkte wel en reizigers konden ook bellen naar de klantendienst van De Lijn.

VVSG: "Rekening houden met klachten"

"We begrijpen dat mensen heel bezorgd zijn over de wijzigingen worden doorgevoerd", reageert Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). "Het zal ook even tijd kosten om te zien wat dit nieuwe systeem concreet betekent en of het robuust is. Wij gaan er alleszins van uit dat De Lijn kennis neemt van alle klachten en dat ze ook de nodige aanpassingen zal doen."

De steden en gemeenten waren overigens zelf ook betrokken bij het nieuwe vervoersplan, binnen hun respectievelijke vervoerregio. "Maar dat was enkel binnen het kader van wat de Vlaamse regering al had beslist, namelijk dat er op sommige plaatsen meer bussen zouden rijden en daardoor ook minder op andere plaatsen."

BEKIJK - Hoe reageert De Lijn op de ongerustheid?

Videospeler inladen...

Meest gelezen